• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for samfunnsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for samfunnsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevprestasjoner og innvandrerstatus

Ottøy, Ingeborg
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:57630883:57958085.pdf (642.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2672522
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for samfunnsøkonomi [676]
Abstract
Både fra et samfunnsøkonomisk perspektiv og fra et integreringsperspektiv er spørsmålet om hvordan innvandrerne klarer seg i skolesystemet viktig og aktuelt. Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke om det finnes en sammenheng mellom elevprestasjoner og innvandrerstatus, og hvorvidt denne sammenhengen er statistisk signifikant. Det er blitt benyttet datamateriale fra Sverige og Norge, og en sammenligning av disse to landene står også sentralt i analysen. Resultatene av den empiriske analysen tilsier at det finnes en signifikant negativ effekt av det å være innvandrer på elevprestasjonene. Effekten av å ha innvandrerforeldre er negativ og signifikant i de fleste estimerte modellene for Sverige, men man observerer ikke det samme resultatet for Norge.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit