Å lytte til fortiden - en studie av arkeologisk forskning på lydene i landskapet rundt bergkunst
Abstract
Denne oppgaven utforsker hvordan lydene i landskapet rundt bergkunst kan undersøkes, og hva resultatene kan fortelle om plasseringen av feltene. Til tross for den sammensatte naturen til en kunstform som kan males, hakkes, skjæres og kakkes inn i stein, har man først og fremst interessert seg for de visuelle aspektene, mens andre sanselige faktorer har blitt oversett. Dette har endret seg de siste ti-årene, og en økt interesse for å studere bergkunstens andre egenskaper har ført til en økning i undersøkelser av dette slaget. Bergkunsten forstås i dag som en del av et landskap sammensatt av ulike sanseinntrykk, deriblant lyd. Lydens viktighet for forståelsen av bergkunsten har blitt påpekt mange ganger, men på grunn av sin immaterielle natur er den vanskelig å studere arkeologisk. Ny kunnskap om fysikken bak lyd og teknologisk utvikling har gitt muligheten til å studere dette aspektet ved bergkunstlandskapet nærmere. Denne oppgaven ser derfor på hvordan lydlandskapet rundt bergkunst kan undersøkes, og hva resultatene kan fortelle om plasseringen av feltene. For å besvare disse spørsmålene gjøres det en kontekstuell analyse av tre artikler som undersøker lydene i landskapet rundt ulike bergkunstfelt på ulike måter. Med resultatene fra den kontekstuelle analysen diskuteres tilnærmingen til soundscapet, metodene som brukes for å studere ulike akustiske fenomener og til slutt besvare spørsmålet om hva resultatene fra slike undersøkelser kan fortelle om plasseringen av bergkunsten. This thesis explores how the sounds in the landscape surrounding rock art sites can be investigated, and what such results can tell us about the placement of rock art sites. Despite the complex nature of a for of expression that has been painted, carved, pecked, and scraped into rocky surfaces, the interest has mostly been concerning the visual aspects of rock art, while other senses have been ignored. This has however changed the last decades, which has increased the amount of research done on the field. Rock art is now understood as a part of the wider landscape consisting of a variety of sensory perceptions. Particularly the importance of sound to the placement of rock art has been discussed in depth, but because of the immaterial nature of sound, it is difficult to research archaeologically. New developments in acoustical physics and technology have made this part of history more accessible in recent years.The goal of this thesis is to take a closer look at how the soundscapes of rock art can be researched, and what the results of such research can tell us about the placement of rock art panels. To do this I will do a contextual analysis of three research papers studying this aspect of the rock art landscape in different ways. Based on the results of the contextual analysis, the different approaches to the soundscape and the methods used to study the different acoustical phenomena will be discussed. Lastly the question of what these results can tell us about placement will be discussed.