Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55927-55946 av 100934
-
Læreboka som agent i reproduksjon av språklige virkeligheter: Ei kritisk nærlesing av tre norsklæreverk for småtrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen presenterer en analyse av tre norskverk for småtrinnet med særlig henblikk på ett kompetansemål som ble føyd til læreplanen i revisjonen i 2013, som sier at elevene skal kunne “samtale om begrepene dialekt, ... -
Læreboka som støtte for muntlighetsopplæring
(Master thesis, 2022)Norskfaget er ett av fagene som har et særlig ansvar for utviklingen av elevenes muntlige ferdigheter. Til tross for dette ansvaret, viser imidlertid forskningen at det i stor grad er muntlig aktivitet som får plass i ... -
Lærebokanalyse
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærebokanalyse av Eureka! 10 og Tellus 10
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebokanalyse av temaet bærekraftig utvikling
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebokanalyse om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya
(Bachelor thesis, 2021)Denne FoU-oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av norske lærebøker i samfunnsfag. Problemstillingen er: Hvilken forståelse gir norske lærebøker i samfunnsfag om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya? Lærebøkene ... -
Lærebøker - prinsippers beste venn?
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebøker fremstilling av sammenhengen mellom rusmidler, nervesystemet og helse
(Master thesis, 2023)Med en stadig økning i bruk av rusmidler, trenger ungdom kompetanse som gjør dem i stand til å ta gode valg i møte med rusmidler. For å bygge en slik kompetanse er det viktig med en helhetlig kunnskap om hvordan rusmidler ... -
LÆREBØKER, ALGEBRA OG REPRESENTASJONER En kvalitativ studie av 3 lærebøker på ungdomstrinnet, med tanke på bruk av representasjoner i arbeid med algebra.
(Master thesis, 2020)Algebra er et emne som mange elever syns er vanskelig, og som mange elever sliter med å lære. Målet med denne masteroppgaven er å se på hvordan noen lærebøker for ungdomstrinnet legger opp arbeidet med algebra i utvalgte ... -
Lærebøkers framstilling av sammenhengen mellom rusmidler, nervesystemet og helse
(Master thesis, 2023)Med en stadig økning i bruk av rusmidler, trenger ungdom kompetanse som gjør dem i stand til å ta gode valg i møte med rusmidler. For å bygge en slik kompetanse er det viktig med en helhetlig kunnskap om hvordan rusmidler ... -
Lærebøkers fremstilling av Midtøsten fra 80-tallet og frem til i dag
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærehemmende atferd i skolen
(Master thesis, 2011) -
Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter : en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masterstudien har vært å få et innblikk i hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater for at de skal oppleve mestring og ha mulighet for en jobb etter endt opplæring. Lærekandidater følger ... -
Lærelyst med digitale verktøy. En studie av hvordan bruk av digitale verktøy kan fremme lærelyst hos elever på Helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2021)Lærelyst er et begrep som de siste årene stadig har dukket opp i sentrale styringsdokumenter for undervisningssektoren. Samtidig er det opp til enhver å selv fylle begrepet med innhold. Denne masteroppgaven i yrkesfagdidaktikk ... -
Læremidler og Kunnskapsformer: "Det med å ha prøvd ut i praksis, mens man er midt i prosessen med utvikling av læremidler har vært nyttig. For vi fikk noen aha-opplevelser første dag i praksis med elevene".
(Master thesis, 2013)Bakgrunn for studien er Statlige føringer knyttet til læremiddelkunnskap, og hvordan disse kravene er implementert i grunnskole og utdanning. Datamaterialet er video-observasjon og fokusgruppeintervju av studenter ved ... -
Lærende bygninger - Nøkkelferdige brukere? Bruk, brukermedvirkning og energieffektivisering i yrkesbygg
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:28, Doctoral thesis, 2008)Denne avhandlingen skal handle om yrkesbygg, om brukere av yrkesbygg, om brukermedvirkning og om energieffektivisering. -
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Kritisk tenking er beskrevet som en avgjørende kompetanse elever må tilegne seg for å kunne bidra til et bærekraftig samfunn. I denne studien undersøker vi derfor koblingen mellom kritisk tenking (KT) og bærekraftig utvikling ... -
Læreplananalyse av norsk og japansk læreplan i naturfag - En sammenlikning av den norske og den japanske læreplanen med henblikk på overenstemmelse mellom læreplanmål og kompetansenivåene i TIMSS-undersøkelsen 2011
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en analyse av den norske og japanske læreplanen opp mot kompetansenivåer i TIMSS-undersøkelsen fra 2011. Japan skårer høyt i naturfag i internasjonale studier og Norge ligger rundt midten av skalaen. ...