Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 53407-53426 av 101733
-
Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE
(Master thesis, 2015)Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE er en masteroppgave i fag og yrkesdidaktikk, estetiske fag, gjennomført ved Program for lærerutdanning NTNU. Masteroppgaven er tenkt å være et bidrag til ... -
Kunsten å bevege seg - En kvalitativ studie av familieterapeuters opplevelse knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hvordan familieterapeuter reflekterer over egen praksis knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner. I den sammenheng har begrepene tilstedeværelse ... -
Kunsten å feike arabisk (2021): Pasienten som tekst - Innsikter om autisme som kan supplere den medisinske vitensdiskurs
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven tar utgangspunkt i Lina Limans Kunsten å feike arabisk (2021) for å undersøke (selvbiografiske) pasientfortellingers rolle i samspillet med legevitenskapen. Gjennom en litterær analyse vil oppgaven se nærmere ... -
Kunsten å finne rett person - En kvalitativ studie av hvordan jobbanalyse benyttes i forbindelse med rekruttering
(Master thesis, 2019)Job analysis is the process of collecting and analyzing information about jobs, and is considered as the very foundation of a recruitment process. The purpose of this study is to contribute to new knowledge about job ... -
Kunsten å kommunisere sangteknikk til kor: En kasusstudie av tre dirigenters praksis
(Master thesis, 2013)Denne masteravhandlingen handler om kommunikasjon av sangteknikk til kor, nærmere bestemt hvordan dirigenter kommuniserer de sangtekniske parameterne holdning, støtte, kjeveåpning og intonasjon. Materialet ble samlet inn ... -
Kunsten å lede kunsten: En kvalitativ studie av den kreative ledelsen innen kunst og kultur
(Master thesis, 2010)Kreativitet er viktig i et arbeidsliv som legger vekt på innovative ideer i et dynamisk samfunn med stadig nye trender. Det er mange faktorer som kan avgjøre hvorvidt man er kreativ i arbeidslivet, og ledelse kan være en ... -
Kunsten å mentalisere – et verktøy for motiverende ledelse En kvalitativ studie om mentalisering blant ledere i UH-sektoren
(Master thesis, 2022)Lederskap kan betraktes som den enkeltstående mest betydningsfulle faktoren for om en virksomhet lykkes eller ikke (Martinsen, 2019). Hvordan lederskap utføres er derfor en nøkkel til suksess. Gjennom problemstillingen ... -
Kunsten å opprøre: faraonisk symbolbruk i revolusjonær egyptisk gatekunst
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Gatekunst ble en sentral del av protestbildet i Egypt under revolusjonen fra 2011. Mange av verkene bar preg av faraonisk symbolikk. Hvorfor ble den gammelegyptiske arven aktivt brukt i denne brytningstidens opprørskunst? -
«Kunsten å overbevise»: Studie av norske myndigheters legitimeringsargumentasjon for militær deltakelse i Libya 2011
(Master thesis, 2014)Forut for enhver forklaring for hvorfor stater legitimerer sin maktbruk slik de gjør på den nasjonale og internasjonale arena, kreves nødvendigvis en kartlegging av hvilke former for legitimeringsargumenter stater faktisk ... -
KUNSTEN Å SE -teaterets scenespråk som brobygger mellom døve og hørende
(Bachelor thesis, 2023)Bachelor oppgaven “Kunsten å se - teaterets scenespråk som brobygger mellom døve og hørende” utforsker på hvilken måte teater kan bidra til å bygge broer mellom døve og hørende kulturer der språkbarrieren ikke er et hinder ... -
Kunsten å skape ekte læringssituasjoner : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven utforsker et læringsprinsipp som handler om hvordan lærere kan skape ekte læringssituasjoner. Begrepet utforskes i lys av etablert teori og erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt på min egen skole. ... -
Kunsten å snakke matematikk: en kasusstudie om hvordan en flink lærer praktiserer den matematiske samtalen i klasserommet
(Master thesis, 2017)Basert på kunnskapsmangelen knyttet til hva dyktige lærere gjør, samt mangelen på informasjon om hvordan matematiske samtaler i klasserommet burde bli gjennomført, blir jeg nysgjerrig på hvordan lærerne som er flinke til ... -
Kunsten å spre ekstrem ideologi
(Master thesis, 2021)I Politiets sikkerhetstjenestes nasjonale trusselvurdering for 2021 tydeliggjøres det at høyreekstrem propaganda som ligger lett tilgjengelig på nett bidrar til å øke risikoen for høyreekstrem radikalisering, blant annet ... -
Kunsten å stille gode spørsmål i den litterære helklassesamtalen
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Prosjektet i denne masteroppgaven er å utforske hvordan læreren kan stille spørsmål i en litterær samtale der formålet er å åpne opp en litterær tekst. Med utgangspunkt i novellen «Kunsten å myrde» av Cora ... -
Kunsten å tenke i matematikk: en kvalitativ studie om elevers valg og bruk av estimeringsstrategier i arbeid med addisjon og multiplikasjon av brøk
(Master thesis, 2017)Denne studien tar utgangspunkt i estimering i arbeid med brøk. Ved å se på hvilke estimeringsstrategier elevene benytter seg av og hvordan de velger å begrunne fremgangsmåten sin i en estimeringsprosess, kan en lærer få ... -
Kunsten å vere empatisk Ein studie av korleis eit utval elevar på 9. trinn sine empatiske evner kjem til uttrykk i skjønnlitterær skriving
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker korleis elevane sine empatiske evner kan kome til uttrykk i skjønnlitterær skriving. Studien er ei innhaldsanalyse av elevane sine dagbøker, med utgangspunkt i novella Kunsten å myrde av Cora ... -
Kunsten å vurdere dans - Kritisk diskursanalyse av læreplanene i dans på videregående skole og undersøkelse av én danselinjes vurderingspraksis
(Master thesis, 2017)I denne mastergradsoppgaven undersøker forfatteren vurderingsarbeid i dans i videregående skole. Problemstillingen forfatteren jobber ut ifra er hvordan vurderingsarbeid i dans i videregående opplæring kan forstås i spennet ... -
Kunsten og livet - Biopolitikk og nyliberalisme i Michel Houellebecqs La carte et le territoire
(Master thesis, 2014) -
Kunsten som forum. Et forskningsoplæg om kunst og sociale fællesskaber
(Research report, 2017)