Kunsten å mentalisere – et verktøy for motiverende ledelse En kvalitativ studie om mentalisering blant ledere i UH-sektoren
Abstract
Lederskap kan betraktes som den enkeltstående mest betydningsfulle faktoren for om en virksomhet lykkes eller ikke (Martinsen, 2019). Hvordan lederskap utføres er derfor en nøkkel til suksess. Gjennom problemstillingen «Hvordan oppleves mentalisering i medarbeideres relasjon til ledere i UH-sektoren, og hvordan kan ledere bedre forstå og motivere sine medarbeidere med mentalisering som verktøy?», har formålet med denne studien vært å skape ny kunnskap om hvordan mentalisering i ledelse kan bidra til økt kvalitet i relasjonen mellom leder og medarbeider. Gjennom ny kunnskap om mentalisering i ledelse kan ledere skape større forståelse for både seg selv og sine medarbeidere. Dette kan blant annet øke medarbeideres motivasjon, gi større effektivitet og produktivitet og mindre utbrenthet (Deci & Ryan, 2017).
For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie ved å intervjue seks medarbeidere ved Høgskolen i Innlandet. De ble intervjuet om blant annet hva som motiverer dem i deres arbeid, hvordan de opplever at deres ledere forstår dem, tilrettelegger for motivasjon, og hva de ideelt sett skulle ønske at deres ledere gjorde for å bedre forstå og motivere dem. Deretter har jeg redegjort for funnene og drøftet hvordan ledere kan benytte mentalisering som et verktøy for å øke kvaliteten i relasjonen mellom medarbeider og leder. For å tilnærme meg problemstillingen har jeg valgt å bruke relevant teori om ledelse, motivasjon og mentalisering.
Studiens funn viser at mentalisering i ledelse kan bidra til å øke kvaliteten i relasjonen mellom leder og medarbeider, ved å sette fokus på hvordan ledere bedre kan tilrettelegge for medarbeideres indre motivasjon. Sentrale funn viser at opplevelsen av mentalisering kan deles i tre likestilte nivåer, med hver sine undertemaer. Individnivå omhandler autonomi, anerkjennelse og kompetanse, relasjonsnivå omhandler å bli sett, tillit og støtte, og organisasjonsnivå omhandler tilhørighet, lederegenskaper og arbeidsmiljø.
Mentalisering i ledelse viser seg som et nyttig verktøy for å øke kvaliteten i relasjonen mellom medarbeidere og ledere, da det krever at lederen både er bevisst på seg selv og sin lederatferd, og samtidig forsøker å forstå og motivere sine medarbeidere. Studien viser også at mentalisering i ledelse har positive koblinger til både autentisk ledelse, transformasjonsledelse og autonomistøttende ledelse. Funnene viser også at de grunnleggende psykologiske behovene fra selvbestemmelsesteorien har stor relevans for både motivasjonsfaktorene og mentalisering i ledelse. Videre viser studien at spesielt organisasjoner med karaktertrekk til New Public Management, kan dra nytte av kunnskap om motivasjonsfaktorene og innføring av mentalisering som et verktøy i ledelse, for å bedre relasjonen til sine medarbeidere og gjennom det lede medarbeiderne til det beste for virksomheten. Leadership can be considered the single most significant factor in whether a business is successful or not (Martinsen, 2019). How leadership is delivered is therefore key to business success. By focusing on the aspect of “How is mentalization experienced in the employees' relationship with leaders in universities and colleges, and how can leaders better understand and motivate their employees with mentalization as a tool?", the purpose of this study has been to create a more in depth understanding about how mentalization in leadership can contribute to increased quality in the relationship between leader and employee and therefore directly benefit business. Through increased focus on mentalization in leadership, leaders can create greater understanding for both themselves and their employees. This can, among other things, increase employees' motivation, provide greater efficiency and productivity and less burnout (Deci & Ryan, 2017).
In order to answer this, I have conducted a qualitative study by interviewing six employees at Høgskolen i Innlandet. They were interviewed using the following criteria; what motivates them in their work, how they feel regarding their leaders understanding of them and their leaders ability to facilitate motivation within themselves and what they would ideally like their leaders to do in order to better understand and motivate them. I have then progressed to explain the findings and discussed how leaders can use mentalization as a tool to increase the quality of the relationship between employee and leader. In order to approach this task, I have chosen to use relevant theory on leadership, motivation and mentalization.
The study's findings show that mentalization in leadership can contribute to increasing the quality of the relationship between leader and employee, by focusing on how leaders can better facilitate employees' internal motivation. Key findings show that the experience of mentalizing can be divided into three equal levels, each with its own subthemes. “Individual Level” deals with autonomy, recognition and competence, “Relationship Level” deals with being seen, trust and support, and “Organisational Level” deals with belonging, leadership skills and working environment.
Mentalization in leadership proves to be a useful tool for increasing the quality of the relationship between employees and leaders, as it requires the leader to be both aware of themselves and also of their leadership behaviour, whilst at the same time trying to understand and motivate their employees. The study also shows that mentalizing in leadership has positive links to both authentic leadership, transformational leadership and autonomy-supportive leadership. The findings also show that the basic psychological needs from the Self-determination theory have great relevance for both the motivational factors and mentalization in leadership. Furthermore, the study shows that organizations with New Public Management characteristics ,in particular, can benefit from knowledge of the motivational factors and the introduction of mentalization as a tool in leadership, in order to positively enhance the relationship with their employees, and through this, lead their employees to achieve the best performances for their business.