Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 52184-52203 of 103935
-
"Jeg er islam"
(Bachelor thesis, 2021) -
''Jeg er jo en lærer, jeg har ikke utdanna meg for å drive med krisehåndtering'' - En kvalitativ studie av læreres erfaring med elever i krise
(Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er læreres erfaringer i arbeidet med elever i krise, i spennet mellom å skulle gi eleven omsorg, og å støtte eleven i å møte skolens krav. Studien vektlegger den typen krise som oppstår når en ... -
"Jeg er med på dine oppturer og nedturer hvis du vil ha meg med på reisen" : en kvalitativ studie av hvordan studieveiledere ved NTNU beskriver sine erfaringer med å møte studenter med psykiske helseproblemer
(Master thesis, 2016)Studentenes helse- og trivselsundersøkelse indikerer at studenter i økende grad strever psykisk, og i betydelig større grad enn befolkningen forøvrig. Ettersom studieveiledere daglig er i kontakt med ulike studenter, er ... -
"Jeg er mer positiv til faget enn det jeg var før" : en kvalitativ studie som undersøker hvordan tilpasset undervisning kan påvirke elevenes velvære og deres måloppnåelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2017)Dagens elever trives generelt godt i kroppsøvingsfaget (Moen, Westlie, Hammer & Bjørke, 2017a). Men det finnes også elever som har et dårlig forhold til kroppsøvingsfaget (Moen et.al, 2017a). Denne oppgaven omhandler de ... -
"Jeg er profesjonell lærer, på den måten som jeg syns er best" : en kvalitativ studie av opplevelsen og oppfattelsen av tatoverte lærere i den norske skolen : holdninger, reaksjoner og grenser for aksept
(Master thesis, 2016)This master thesis investigates how tattoos can affect teachers’ professional appearance in the Norwegian school. How are tattoos perceived in encounters with other teachers, principals, pupils and parents, as well as how ... -
«Jeg er så fri at jeg har en mistanke om at jeg kan bli spilt et puss»: En lesning av Dag Solstads roman Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman i et intratekstuelt forfatterskapsperspektiv
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven er en lesning av Dag Solstads roman Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman fra 2006. Lesningen er gjort i et intratekstuelt forfatterskapsperspektiv. Jeg har undersøkt hvordan romanen skiller seg fra ... -
"Jeg er sterkere enn deg" - Mestring hos kreftrammede barn
(Bachelor thesis, 2017)Introduksjon: Hvert år rammes omtrent 140 barn under 15 år av kreft i Norge. Når et barn blir rammet av kreft blir den trygge hverdagen byttet ut med usikkerhet og redsel. Barnet kan føle seg hjelpeløst og oppleve at ... -
"Jeg er the greatest writer in the world"
(Bachelor thesis, 2019) -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, both for ... -
«Jeg får litt mer tro på meg selv»
(Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med livsmestringsundervisning i skolen. Hensikten har vært å bidra til økt forståelse av hvordan elever erfarer å få kompetanse til å ta vare på egen psykisk helse, og hvordan ... -
"Jeg forstår folk bedre rett og slett": En kvalitativ intervjustudie av langtidseffekter for ledere som har vært gjennom lederutviklingskurs
(Master thesis, 2011)Lederutviklingsprogram virker det til at det er mange som gjennomfører i dagens samfunn. Fokuset på å skape gode ledere synes å være stort. Det dette studien vil se nærmere på er hvilke mulige langtidseffekter det å ta et ... -
"Jeg forstår mer av hvordan man regner ut i Pytagoras da, for trigonometri er jo bare en tast på kalkulatoren" - En studie om bruk av matematikk på utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk
(Master thesis, 2016)Denne casestudien handler om matematikk i programfaget Produksjon for det yrkesfaglige utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk. Studiens forskningsspørsmål er følgende: Hvilke matematiske ressurser kan observeres i ... -
Jeg forstår mye mer enn du tror! - Perspektiver på selvbestemmelse
(Doktoravhandlingar ved NTNU;2022:34, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Perspektiver på selvbestemmelse Mennesker med utviklingshemming har rett til å bestemme selv. Det er nedfelt i menneskerettighetene, og befestet med Konvensjonen om rettighetene til mennesker med ... -
Jeg forsøker å være et godt forbilde…
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne bacheloroppgaven var å belyse hvordan lærere jobber med å forebygge mobbing ut fra sine relasjoner. Sentrale temaer er altså relasjoner og mobbing. Problemstillingen ble derfor «På hvilken måte mener ... -
Jeg forventer ikke å gå fort, men jeg føler jeg burde det : en kvalitativ undersøkelse av kvinner og menns opplevelse av mestring og prestasjonsutvikling i langrenn
(Master thesis, 2016)Studien til Moen, Myhre & Stiles (2016) viser at kvinnelige langrennsløpere er mer utbrent enn sine mannlige kolleger, i tillegg til at de mannlige langrennsløperne har høyere grad av subjektiv opplevd måloppnåelse. Forskning ... -
«Jeg føler meg nesten litt god»: En kvalitativ kasusstudie av faktorer som kan ha betydning for en elevs holdning til matematikk
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med temaet holdninger til matematikk. Studien er gjennomført ved å intervjue en elev på niende trinn, hans to matematikklærere og moren hans. I tillegg ... -
«Jeg føler meg som en utvidet organisme» – unge voksnes opplevelse av parforholdet som mulighet og begrensning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The period before young adult couples choose to commit is prolonged compared to a few decades ago. By applying Grounded Theory, this qualitative study explores how young adults experience contemporary romantic relationships. ...