Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 50698-50717 av 100934
-
Jeg kan mye – og stadig mer: En Q-metodologisk studie av arbeidstakeres opplevelse av å benytte sitt mangfold av menneskelige ressurser på arbeidsplassen
(Master thesis, 2013)The topic for this master thesis is human resources in the workplace, based on following research question: In which way does employees experience the use of their variety of human resources in the workplace - seen in the ... -
"Jeg kan skrive om masse ting fordi det er min språk". En studie av andrespråksskriveres skriveerfaringer og skriveridentiteter.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om skriveerfaringer og skriveridentitet til fire andrespråksskrivere som går i mottaksklasse. Andrespråksskrivere kan bidra med nyttige perspektiver på hvordan det er å skrive på et andrespråk ... -
Jeg kan! Personer med utviklingshemming og deres erfaringer med velferdsteknologi – En studie med inkluderende design
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Lettlest sammendrag: Dette er en undersøkelse som handler om at fem personer med utviklingshemming har fått hjelpemidler for å få en bedre hverdag. Hjelpemidlene de fikk, var Ipad og nettbrett, Memoplanner (som er en slags ... -
"Jeg kommer aldri til å bli helt norsk." En studie av norskfødte ghanesere sin opplevelse av tilhørighet og identitetsdannelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2020)Norge er et flerkulturelt samfunn med mange forskjellige etnisiteter, men likevel skjer det noe i møte med det som er fremmed for oss. Denne studien belyser norskfødte ghanesere sin tilhørighet og identitetsdannelse i det ... -
”Jeg kommer aldri til å bli helt norsk” - En studie av norskfødte ghanesere sin opplevelse av tilhørighet og identitetsdannelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2020)Sammendrag: Norge er et flerkulturelt samfunn med mange forskjellige etnisiteter, men likevel skjer det noe i møte med det som er fremmed for oss. Denne studien belyser norskfødte ghanesere sin tilhørighet og identitetsdannelse ... -
"Jeg kunne ingen norsk, da kom jeg til Norge" : en studie om tilegnelse av subjektskravet og V2-kravet i norsk som andrespråk
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgaven blir det undersøkt i hvilken grad morsmålet hemmer eller fremmer tilegnelse av subjektskravet og V2-kravet i norsk som andrespråk. Det har først og fremst vært relevant å se på hvordan de strukturelle ... -
"Jeg kunne starte livet på nytt kanskje, og de ville støtte, hjelpe og guide deg" - En kvalitativ studie av hvordan ansatte, og voldsutsatte kvinner opplever hjelpen som blir gitt på krisesenter
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne kvalitative studien var å få innsikt i hvilken type hjelp voldsutsatte kvinner erfarte at de fikk på et krisesenter i Norge, samt de ansattes opplevelse av tilbudet. Det ble gjennomført to fokusgruppeintervju ... -
"Jeg lever ikke. Jeg eksisterer. Hvorfor kan jeg ikke bestemme når jeg skal dø?"
(Bachelor thesis, 2016-09-01)Introduksjon: Mye litteratur forteller hvor viktig det er for sykepleiere å kjenne til diskusjonen rundt eutanasi. Det er sykepleiere som har mest ansvar for pasienter med alvorlig uhelbredelig sykdom, og da er det de som ... -
"Jeg liker at hun bruker modelltekst i starten, det gir meg støtte på oppsett og hva som skal være med i de ulike delene" - En undersøkelse av hvordan én lærer tar i bruk et undervisningsopplegg basert på modelltekst, og hvilke spor den setter i elevtekstene.
(Master thesis, 2022)Et tydelig trekk ved norsk læreplanverk og læremidler er vektleggingen av modelltekster som pedagogiske ressurser. Satsingen på utvikling av pedagogiske ressurser har som mål å gi lærere ressurser som kan benyttes i ... -
"Jeg lærer best når jeg kan "sparre" med andre og vi kan spille hverandre gode". En kvalitativ analyse av ansattes muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen i et norsk konsern.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan ansatte i konsern x opplever muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen som finnes i konsernet. Formålet med undersøkelsen har vært å belyse ansattes opplevelse ... -
''Jeg må gjøre det jeg kan for at barnet skal fungere best mulig. Da må jeg ta noen diskusjoner'' - En kvalitativ studie om etikk i det flerkulturelle foreldresamarbeidet i barnehagen
(Master thesis, 2017)I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver finner vi at barnehagepersonalet "må arbeide for å finne balanse mellom respekt for foreldrenes prioriteringer og å ivareta barns rettigheter og grunnleggende fellesverdier ... -
Jeg må prøve å telle
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven studerer elevers strategier i møte med tallforståelsesoppgaver. Hensikten med å studere dette er å finne ut hvilke strategier elevene benytter, og hvilken tallforståelse som kommer frem gjennom de ulike ... -
Jeg prøvde å sentre til alle
(Master thesis, 2022)Inkludering har vært et viktig begrep og prinsipp i Norge helt siden 1994 da vi sluttet oss til Salamancaerklæringen (UNESCO, 1994). I læreplanen i kroppsøving er det rettet et økt fokus på utvikling av elevers kompetanse ... -
''Jeg prøver virkelig å få det til - jeg skulle gjerne ha hatt åtte armer!'' - En kvalitativ intervjustudie av hvordan seks mellomtrinnslærere opplever at intensjonen om tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker blir realisert i praksis, samt hva lærerne uttrykker påvirker dette
(Master thesis, 2017)I denne studien er fokuset rettet mot seks læreres opplevelser av hvordan intensjonen om tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker blir realisert i praksis, samt hva disse lærerne uttrykker påvirker dette. ... -
"Jeg pynter meg jo for meg selv, og ikke for dem": En kvalitativ studie av forbrukere av sminke
(Master thesis, 2010) -
«Jeg sa at jeg var forfatter, og at jeg trengte minnene mine.» Oktoberbarn av Linda Boström Knausgård, en samtidsdiagnose?
(Bachelor thesis, 2022)Romanen Oktoberbarn av Linda Boström Knausgård ble først utgitt i 2019, og faller inn under en form for litteratur som i det senmoderne Skandinavia har blitt populær å skrive, lese og debattere. Litteraturen omtales ofte ... -
Jeg satt å tenkte på: hva er det jeg egentlig gjør selv
(Master thesis, 2022)Dagens klimautfordringer er et reelt og dagsaktuelt problem. For å kunne nå utslippsmålene satt av FN innebærer det store endringer både på samfunns- og individnivå. Skolen og dens rolle som institusjon i samfunnet har som ... -
«Jeg seiler min egen sjø»
(Master thesis, 2020)Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven omhandler frafall i videregående opplæring. Formålet er å bidra til økt kunnskap om frafall ved å ta utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign bestående av åtte individuelle ...