dc.contributor.advisor | García Zarranz, Libe | |
dc.contributor.author | Farbrot, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2024-07-02T17:25:13Z | |
dc.date.available | 2024-07-02T17:25:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187579871:34431536 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3137534 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan empati og handlekraft kan
undervises i engelsk som tilleggsspråk-klasserommet på ungdsomstrinnet gjennom bruk
av grafiske romaner. For å undersøke dette har jeg utviklet to forskningsspørsmål: 1)
Hvordan fremstilles empati og handlekraft i samtids grafiske romaner som har et fokus
på sosial rettferdighet? 2) Hvilket potensiale har vektleggingen av empati og handlekraft,
for å fremme et inkluderende læringsmiljø i engelskfaget på norske ungdomsskoler? I
denne oppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ studie som befinner seg i
skjæringspunktet mellom litteratur-og utdanningsvitenskap, der jeg har kombinert
metodene multimodal og narrativ analyse (Serafini, 2010, 2014; Riessman, 2008). Jeg
har analysert og diskutert to grafiske romaner med tydelig fokus på sosial rettferdighet.
Nemlig, Kindred (2017), som ble skrevet av den afrikansk-amerikanske forfatteren
Octavia E. Butler og tilpasset av kunstnerne Damian Duffy og John Jennings, og The Blue
Road: A Fable of Migration (2019), skrevet av den afrikansk-kanadiske forfatteren Wayde
Compton og tilpasset av den filippinsk-kanadiske illustratøren April dela Noche Milne.
Disse primærtekstene kan begge fremkalle en dyp emosjonell respons hos elevene,
ettersom de henholdsvis forteller en slavehistore og en migrasjonsfabel. Jeg har benyttet
meg av de teoretiske rammeverkene affektteori i utdanning (Dernikos et al., 2020;
Stewart, 2020) og kritisk raseteori i utdanning (Ladson-Billings, 2023), i tillegg til den
norske læreplanen (Norwegian Directorate for Education and Training, 2019a;2019b).
Funnene mine omhandler hvordan [the Black characters and characters of color]
representeres multimodalt med handlekraft, og dermed motstår stereotypier og
offerroller. Disse tekstene inviterer leserne til å vurdere begrensningene for empati, noe
som er et avgjørende poeng i min studie. Jeg har også inkludert kritiske refleksjoner
rundt hvordan grafiske romaner med med fokus på sosial rettferdighet kan brukes i
engelskfaget for å fremme kritisk tenkning, rettferdighet, demokratiske verdier, og det å
være en alliert både i og utenfor klasserommet. Jeg håper denne masteroppgaven
oppmuntrer lærere på ungdomstrinnet til å bruke autentisk litteratur for å fremme etisk
kompetanse og andre inkluderende praksiser.
Nøkkelord: affektteori i utdanning; kritisk raseteori i utdanning; ungdomslitteratur;
samtids grafiske romaner; sosial rettferdighet; multimodal analyse; narrativ analyse. | |
dc.description.abstract | This thesis aims to explore how empathy and agency can be taught in the lower
secondary English as an Additional Language (EAL) classroom in Norway through the use
of graphic novels. To investigate this matter, I have developed two research questions:
1) How are empathy and agency presented in contemporary social justice graphic
novels? and 2) What is the potential of emphasizing empathy and agency to promote an
inclusive learning environment in Norwegian EAL lower secondary classrooms? In this
thesis, I have conducted a qualitative study at the intersection of literary and educational
studies, combining the methods of multimodal and narrative analysis (Serafini, 2010,
2014; Riessman, 2008). I have analyzed and discussed two graphic novels with a clear
social justice focus. Namely, Kindred (2017), written by the African American writer
Octavia E. Butler and adapted by artists Damian Duffy and John Jennings, and The Blue
Road: A Fable of Migration (2019), written by the Black Canadian writer Wayde Compton
and adapted by the Filipino Canadian illustrator April dela Noche Milne. The mentioned
primary texts can both elicit a profound emotional response from the students, as they
tell a story about a slave narrative and a migration fable respectively. I have drawn on
affect theory in education (Dernikos et al., 2020; Stewart, 2020) and Critical Race
Theory (CRT) in education (Ladson-Billings, 2023) as theoretical frameworks, together
with the Norwegian national curriculum (Norwegian Directorate for Education and
Training, 2019a; 2019b). My findings concern how the Black characters and characters of
color are represented multimodally with agency, thus resisting stereotypes and
victimization. These texts further invite readers to consider the limits to empathy, a key
point I have found relevant in my study. Finally, I have included some critical reflections
on how social justice graphic novels can be utilized in the English subject to promote
critical thinking, equity, democratic values, and allyship within and beyond the
classroom. I hope this thesis encourages other teachers in lower secondary schools to
use authentic literature to promote ethical competence and other inclusionary practices.
Keywords: affect theory in education; critical race theory in education; lower secondary
literature; contemporary graphic novels; social justice; multimodal analysis; narrative
analysis. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Multimodal Representations of Empathy and Agency in Social Justice Graphic Novels: Forging Inclusive Practices in the Norwegian Lower Secondary EAL Classroom | |
dc.type | Master thesis | |