Multimodal Representations of Empathy and Agency in Social Justice Graphic Novels: Forging Inclusive Practices in the Norwegian Lower Secondary EAL Classroom
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137534Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3813]
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan empati og handlekraft kanundervises i engelsk som tilleggsspråk-klasserommet på ungdsomstrinnet gjennom brukav grafiske romaner. For å undersøke dette har jeg utviklet to forskningsspørsmål: 1)Hvordan fremstilles empati og handlekraft i samtids grafiske romaner som har et fokuspå sosial rettferdighet? 2) Hvilket potensiale har vektleggingen av empati og handlekraft,for å fremme et inkluderende læringsmiljø i engelskfaget på norske ungdomsskoler? Idenne oppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ studie som befinner seg iskjæringspunktet mellom litteratur-og utdanningsvitenskap, der jeg har kombinertmetodene multimodal og narrativ analyse (Serafini, 2010, 2014; Riessman, 2008). Jeghar analysert og diskutert to grafiske romaner med tydelig fokus på sosial rettferdighet.Nemlig, Kindred (2017), som ble skrevet av den afrikansk-amerikanske forfatterenOctavia E. Butler og tilpasset av kunstnerne Damian Duffy og John Jennings, og The BlueRoad: A Fable of Migration (2019), skrevet av den afrikansk-kanadiske forfatteren WaydeCompton og tilpasset av den filippinsk-kanadiske illustratøren April dela Noche Milne.Disse primærtekstene kan begge fremkalle en dyp emosjonell respons hos elevene,ettersom de henholdsvis forteller en slavehistore og en migrasjonsfabel. Jeg har benyttetmeg av de teoretiske rammeverkene affektteori i utdanning (Dernikos et al., 2020;Stewart, 2020) og kritisk raseteori i utdanning (Ladson-Billings, 2023), i tillegg til dennorske læreplanen (Norwegian Directorate for Education and Training, 2019a;2019b).Funnene mine omhandler hvordan [the Black characters and characters of color]representeres multimodalt med handlekraft, og dermed motstår stereotypier ogofferroller. Disse tekstene inviterer leserne til å vurdere begrensningene for empati, noesom er et avgjørende poeng i min studie. Jeg har også inkludert kritiske refleksjonerrundt hvordan grafiske romaner med med fokus på sosial rettferdighet kan brukes iengelskfaget for å fremme kritisk tenkning, rettferdighet, demokratiske verdier, og det åvære en alliert både i og utenfor klasserommet. Jeg håper denne masteroppgavenoppmuntrer lærere på ungdomstrinnet til å bruke autentisk litteratur for å fremme etiskkompetanse og andre inkluderende praksiser.
Nøkkelord: affektteori i utdanning; kritisk raseteori i utdanning; ungdomslitteratur;samtids grafiske romaner; sosial rettferdighet; multimodal analyse; narrativ analyse. This thesis aims to explore how empathy and agency can be taught in the lowersecondary English as an Additional Language (EAL) classroom in Norway through the useof graphic novels. To investigate this matter, I have developed two research questions:1) How are empathy and agency presented in contemporary social justice graphicnovels? and 2) What is the potential of emphasizing empathy and agency to promote aninclusive learning environment in Norwegian EAL lower secondary classrooms? In thisthesis, I have conducted a qualitative study at the intersection of literary and educationalstudies, combining the methods of multimodal and narrative analysis (Serafini, 2010,2014; Riessman, 2008). I have analyzed and discussed two graphic novels with a clearsocial justice focus. Namely, Kindred (2017), written by the African American writerOctavia E. Butler and adapted by artists Damian Duffy and John Jennings, and The BlueRoad: A Fable of Migration (2019), written by the Black Canadian writer Wayde Comptonand adapted by the Filipino Canadian illustrator April dela Noche Milne. The mentionedprimary texts can both elicit a profound emotional response from the students, as theytell a story about a slave narrative and a migration fable respectively. I have drawn onaffect theory in education (Dernikos et al., 2020; Stewart, 2020) and Critical RaceTheory (CRT) in education (Ladson-Billings, 2023) as theoretical frameworks, togetherwith the Norwegian national curriculum (Norwegian Directorate for Education andTraining, 2019a; 2019b). My findings concern how the Black characters and characters ofcolor are represented multimodally with agency, thus resisting stereotypes andvictimization. These texts further invite readers to consider the limits to empathy, a keypoint I have found relevant in my study. Finally, I have included some critical reflectionson how social justice graphic novels can be utilized in the English subject to promotecritical thinking, equity, democratic values, and allyship within and beyond theclassroom. I hope this thesis encourages other teachers in lower secondary schools touse authentic literature to promote ethical competence and other inclusionary practices.
Keywords: affect theory in education; critical race theory in education; lower secondaryliterature; contemporary graphic novels; social justice; multimodal analysis; narrativeanalysis.