• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Multimodal Representations of Empathy and Agency in Social Justice Graphic Novels: Forging Inclusive Practices in the Norwegian Lower Secondary EAL Classroom

Farbrot, Camilla
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:187579871:34431536.pdf (31.60Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3137534
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [4096]
Abstract
Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan empati og handlekraft kan

undervises i engelsk som tilleggsspråk-klasserommet på ungdsomstrinnet gjennom bruk

av grafiske romaner. For å undersøke dette har jeg utviklet to forskningsspørsmål: 1)

Hvordan fremstilles empati og handlekraft i samtids grafiske romaner som har et fokus

på sosial rettferdighet? 2) Hvilket potensiale har vektleggingen av empati og handlekraft,

for å fremme et inkluderende læringsmiljø i engelskfaget på norske ungdomsskoler? I

denne oppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ studie som befinner seg i

skjæringspunktet mellom litteratur-og utdanningsvitenskap, der jeg har kombinert

metodene multimodal og narrativ analyse (Serafini, 2010, 2014; Riessman, 2008). Jeg

har analysert og diskutert to grafiske romaner med tydelig fokus på sosial rettferdighet.

Nemlig, Kindred (2017), som ble skrevet av den afrikansk-amerikanske forfatteren

Octavia E. Butler og tilpasset av kunstnerne Damian Duffy og John Jennings, og The Blue

Road: A Fable of Migration (2019), skrevet av den afrikansk-kanadiske forfatteren Wayde

Compton og tilpasset av den filippinsk-kanadiske illustratøren April dela Noche Milne.

Disse primærtekstene kan begge fremkalle en dyp emosjonell respons hos elevene,

ettersom de henholdsvis forteller en slavehistore og en migrasjonsfabel. Jeg har benyttet

meg av de teoretiske rammeverkene affektteori i utdanning (Dernikos et al., 2020;

Stewart, 2020) og kritisk raseteori i utdanning (Ladson-Billings, 2023), i tillegg til den

norske læreplanen (Norwegian Directorate for Education and Training, 2019a;2019b).

Funnene mine omhandler hvordan [the Black characters and characters of color]

representeres multimodalt med handlekraft, og dermed motstår stereotypier og

offerroller. Disse tekstene inviterer leserne til å vurdere begrensningene for empati, noe

som er et avgjørende poeng i min studie. Jeg har også inkludert kritiske refleksjoner

rundt hvordan grafiske romaner med med fokus på sosial rettferdighet kan brukes i

engelskfaget for å fremme kritisk tenkning, rettferdighet, demokratiske verdier, og det å

være en alliert både i og utenfor klasserommet. Jeg håper denne masteroppgaven

oppmuntrer lærere på ungdomstrinnet til å bruke autentisk litteratur for å fremme etisk

kompetanse og andre inkluderende praksiser.

Nøkkelord: affektteori i utdanning; kritisk raseteori i utdanning; ungdomslitteratur;

samtids grafiske romaner; sosial rettferdighet; multimodal analyse; narrativ analyse.
 
This thesis aims to explore how empathy and agency can be taught in the lower

secondary English as an Additional Language (EAL) classroom in Norway through the use

of graphic novels. To investigate this matter, I have developed two research questions:

1) How are empathy and agency presented in contemporary social justice graphic

novels? and 2) What is the potential of emphasizing empathy and agency to promote an

inclusive learning environment in Norwegian EAL lower secondary classrooms? In this

thesis, I have conducted a qualitative study at the intersection of literary and educational

studies, combining the methods of multimodal and narrative analysis (Serafini, 2010,

2014; Riessman, 2008). I have analyzed and discussed two graphic novels with a clear

social justice focus. Namely, Kindred (2017), written by the African American writer

Octavia E. Butler and adapted by artists Damian Duffy and John Jennings, and The Blue

Road: A Fable of Migration (2019), written by the Black Canadian writer Wayde Compton

and adapted by the Filipino Canadian illustrator April dela Noche Milne. The mentioned

primary texts can both elicit a profound emotional response from the students, as they

tell a story about a slave narrative and a migration fable respectively. I have drawn on

affect theory in education (Dernikos et al., 2020; Stewart, 2020) and Critical Race

Theory (CRT) in education (Ladson-Billings, 2023) as theoretical frameworks, together

with the Norwegian national curriculum (Norwegian Directorate for Education and

Training, 2019a; 2019b). My findings concern how the Black characters and characters of

color are represented multimodally with agency, thus resisting stereotypes and

victimization. These texts further invite readers to consider the limits to empathy, a key

point I have found relevant in my study. Finally, I have included some critical reflections

on how social justice graphic novels can be utilized in the English subject to promote

critical thinking, equity, democratic values, and allyship within and beyond the

classroom. I hope this thesis encourages other teachers in lower secondary schools to

use authentic literature to promote ethical competence and other inclusionary practices.

Keywords: affect theory in education; critical race theory in education; lower secondary

literature; contemporary graphic novels; social justice; multimodal analysis; narrative

analysis.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit