Show simple item record

dc.contributor.advisorGarcía Zarranz, Libe
dc.contributor.authorFarbrot, Camilla
dc.date.accessioned2024-07-02T17:25:13Z
dc.date.available2024-07-02T17:25:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187579871:34431536
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137534
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan empati og handlekraft kan undervises i engelsk som tilleggsspråk-klasserommet på ungdsomstrinnet gjennom bruk av grafiske romaner. For å undersøke dette har jeg utviklet to forskningsspørsmål: 1) Hvordan fremstilles empati og handlekraft i samtids grafiske romaner som har et fokus på sosial rettferdighet? 2) Hvilket potensiale har vektleggingen av empati og handlekraft, for å fremme et inkluderende læringsmiljø i engelskfaget på norske ungdomsskoler? I denne oppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ studie som befinner seg i skjæringspunktet mellom litteratur-og utdanningsvitenskap, der jeg har kombinert metodene multimodal og narrativ analyse (Serafini, 2010, 2014; Riessman, 2008). Jeg har analysert og diskutert to grafiske romaner med tydelig fokus på sosial rettferdighet. Nemlig, Kindred (2017), som ble skrevet av den afrikansk-amerikanske forfatteren Octavia E. Butler og tilpasset av kunstnerne Damian Duffy og John Jennings, og The Blue Road: A Fable of Migration (2019), skrevet av den afrikansk-kanadiske forfatteren Wayde Compton og tilpasset av den filippinsk-kanadiske illustratøren April dela Noche Milne. Disse primærtekstene kan begge fremkalle en dyp emosjonell respons hos elevene, ettersom de henholdsvis forteller en slavehistore og en migrasjonsfabel. Jeg har benyttet meg av de teoretiske rammeverkene affektteori i utdanning (Dernikos et al., 2020; Stewart, 2020) og kritisk raseteori i utdanning (Ladson-Billings, 2023), i tillegg til den norske læreplanen (Norwegian Directorate for Education and Training, 2019a;2019b). Funnene mine omhandler hvordan [the Black characters and characters of color] representeres multimodalt med handlekraft, og dermed motstår stereotypier og offerroller. Disse tekstene inviterer leserne til å vurdere begrensningene for empati, noe som er et avgjørende poeng i min studie. Jeg har også inkludert kritiske refleksjoner rundt hvordan grafiske romaner med med fokus på sosial rettferdighet kan brukes i engelskfaget for å fremme kritisk tenkning, rettferdighet, demokratiske verdier, og det å være en alliert både i og utenfor klasserommet. Jeg håper denne masteroppgaven oppmuntrer lærere på ungdomstrinnet til å bruke autentisk litteratur for å fremme etisk kompetanse og andre inkluderende praksiser. Nøkkelord: affektteori i utdanning; kritisk raseteori i utdanning; ungdomslitteratur; samtids grafiske romaner; sosial rettferdighet; multimodal analyse; narrativ analyse.
dc.description.abstractThis thesis aims to explore how empathy and agency can be taught in the lower secondary English as an Additional Language (EAL) classroom in Norway through the use of graphic novels. To investigate this matter, I have developed two research questions: 1) How are empathy and agency presented in contemporary social justice graphic novels? and 2) What is the potential of emphasizing empathy and agency to promote an inclusive learning environment in Norwegian EAL lower secondary classrooms? In this thesis, I have conducted a qualitative study at the intersection of literary and educational studies, combining the methods of multimodal and narrative analysis (Serafini, 2010, 2014; Riessman, 2008). I have analyzed and discussed two graphic novels with a clear social justice focus. Namely, Kindred (2017), written by the African American writer Octavia E. Butler and adapted by artists Damian Duffy and John Jennings, and The Blue Road: A Fable of Migration (2019), written by the Black Canadian writer Wayde Compton and adapted by the Filipino Canadian illustrator April dela Noche Milne. The mentioned primary texts can both elicit a profound emotional response from the students, as they tell a story about a slave narrative and a migration fable respectively. I have drawn on affect theory in education (Dernikos et al., 2020; Stewart, 2020) and Critical Race Theory (CRT) in education (Ladson-Billings, 2023) as theoretical frameworks, together with the Norwegian national curriculum (Norwegian Directorate for Education and Training, 2019a; 2019b). My findings concern how the Black characters and characters of color are represented multimodally with agency, thus resisting stereotypes and victimization. These texts further invite readers to consider the limits to empathy, a key point I have found relevant in my study. Finally, I have included some critical reflections on how social justice graphic novels can be utilized in the English subject to promote critical thinking, equity, democratic values, and allyship within and beyond the classroom. I hope this thesis encourages other teachers in lower secondary schools to use authentic literature to promote ethical competence and other inclusionary practices. Keywords: affect theory in education; critical race theory in education; lower secondary literature; contemporary graphic novels; social justice; multimodal analysis; narrative analysis.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleMultimodal Representations of Empathy and Agency in Social Justice Graphic Novels: Forging Inclusive Practices in the Norwegian Lower Secondary EAL Classroom
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record