Mobilitet i Gjøvik - Forbedring av eksisterende tjenester
Abstract
Med bakgrunn i en problemstilling fra Gjøvik Kommune undersøker vi barrierer for at innbyggere i Gjøvik bruker miljøvennlige transportmidler. Ved å gjennomføre en designprosess ut ifra design thinking-rammeverket gjennomfører vi en innsiktsfase, idégenereringsfase og prototyping- og testfase. Funnene våre er at manglende kunnskap og bevissthet, sammen med et negativt inntrykk av tjenestene, gjør at mange ikke bruker alternativer til bil i Gjøvik. Gjennom idégenereringen, prototyping og testing kom vi frem til en rekke anbefalte tiltak. Disse inkluderer bedre synlighet for Gjøviks bussruter, sykkelruter, bysykkeltilbud, redesign av appen bysykkel-appen Sharebike og reiseplanleggeren Entur, atferdsendrende kampanjer for å senke terskelen for å prøve ut transporttilbudene, og at tjenestene integreres digitalt og kommunikasjonsmessig, som igjen vil øke synligheten. Based on a problem statement from Gjøvik Municipality we investigate barriers for inhabitants in Gjøvik using environmentally friendly means of transportation. By doing a design process based on the design thinking framework we have conducted an insight, ideation, prototyping and testing phase. Our findings were that a lack of knowledge alongside a negative impression, stops many people from using alternative means of transport other than the car. Through ideation, prototyping and testing we arrived at a series of recommended measures. These include measures for better visibility of the Gjøviks bus routes, cycling routes, bike sharing scheme, redesign suggestions for the bike-sharing app Sharebike, behavioral intervention campaigns to lower the threshold of trying out the public transport options, and integrating the services both digitally and in the way they communicate.