Show simple item record

dc.contributor.advisorWattne, Ole Edward
dc.contributor.authorBuanes, Henning Adolfsen
dc.contributor.authorNystein, Ingvild Netland
dc.date.accessioned2024-06-29T17:23:55Z
dc.date.available2024-06-29T17:23:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188164501:226890394
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137036
dc.description.abstractMed bakgrunn i en problemstilling fra Gjøvik Kommune undersøker vi barrierer for at innbyggere i Gjøvik bruker miljøvennlige transportmidler. Ved å gjennomføre en designprosess ut ifra design thinking-rammeverket gjennomfører vi en innsiktsfase, idégenereringsfase og prototyping- og testfase. Funnene våre er at manglende kunnskap og bevissthet, sammen med et negativt inntrykk av tjenestene, gjør at mange ikke bruker alternativer til bil i Gjøvik. Gjennom idégenereringen, prototyping og testing kom vi frem til en rekke anbefalte tiltak. Disse inkluderer bedre synlighet for Gjøviks bussruter, sykkelruter, bysykkeltilbud, redesign av appen bysykkel-appen Sharebike og reiseplanleggeren Entur, atferdsendrende kampanjer for å senke terskelen for å prøve ut transporttilbudene, og at tjenestene integreres digitalt og kommunikasjonsmessig, som igjen vil øke synligheten.
dc.description.abstractBased on a problem statement from Gjøvik Municipality we investigate barriers for inhabitants in Gjøvik using environmentally friendly means of transportation. By doing a design process based on the design thinking framework we have conducted an insight, ideation, prototyping and testing phase. Our findings were that a lack of knowledge alongside a negative impression, stops many people from using alternative means of transport other than the car. Through ideation, prototyping and testing we arrived at a series of recommended measures. These include measures for better visibility of the Gjøviks bus routes, cycling routes, bike sharing scheme, redesign suggestions for the bike-sharing app Sharebike, behavioral intervention campaigns to lower the threshold of trying out the public transport options, and integrating the services both digitally and in the way they communicate.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMobilitet i Gjøvik - Forbedring av eksisterende tjenester
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record