Tunnelbyggetid 2021 - testet i et komplekst tunnelprosjekt
Description
Full text not available
Abstract
I anleggsbransjen har det oppstått usikkerhet, konflikter og til dels tvister omkring byggetidentil samferdselstunneler de siste tiårene. For å redusere uenighetene har entreprenørforeningenfor Bygg og Anlegg, sammen med Statens Vegvesen utviklet en bransjeomforent beregningsmodell. Hensikten er å øke presisjonen av tunnelbyggetiden. Byggetidsmodellen går under navnetTunnelbyggetid 2021, og er tatt i bruk av bransjen.
Masteroppgavens hensikt og problemstilling er å evaluere treffsikkerheten til Tunnelbyggetid2021 i et reelt prosjekt med komplekse omstendigheter, samt utforske mulighetene for en videreutvikling av modellen. For å undersøke dette er det i samarbeid med Implenia Norge studertderes prosjekt K2A, som utgjør den første delen av Fornebubanen. Prosjektet på Fornebu betraktes som et komplekst prosjekt med mange krevende elementer som til sammen vil utfordreprosjektets forløp og gjennomføringsevne. Av den grunn anses prosjektet som en egnet case forå utforske grensene til byggetidsmodellen.
For å undersøke problemstillingen er byggetiden analysert i både utviklingsfasen og gjennomføringsfasen. For utviklingsfasen blir Implenia sin planlagte byggetid presentert, samt en byggetid beregnet av Tunnelbyggetid 2021. Disse byggetidene er basert på kontraktsmengdene oggjennomføringsplanen til Implenia. Neste steg var å undersøke byggetiden i gjennomføringsfasen. I denne fasen ble den virkelige utførte byggetiden lagt frem, pluss en beregnet byggetidfra Tunnelbyggetid 2021, med bakgrunn i de akkumulerte mengdene fra den loggførte produksjonen. Videre er byggetidene innenfor de korresponderende fasene sammenliknet. Byggetidenefra de ulike fasene er lagt frem med bakgrunn i et dokumentstudie i kombinasjon med dialogermed fageksperter. Videre er resultatene belyst med teorien fra litteraturstudiet.
Byggetidsestimatene fra utviklingsfasen viser at Tunnelbyggetid 2021 kan gi et godt anslag påbyggetiden av Fornebubanen K2A, i henhold til de kontraktuelle bestemmelsene for prosjektet.Det er identifisert et avvik mellom estimatene fra Implenia og Tunnelbyggetid 2021 som kantilskrives ulike tekniske og operasjonelle forhold, samt konkurransemessige aspekter. Likevel erTunnelbyggetid 2021 primært utviklet for en byggherre, slik at avviket er innenfor et områdesom kan forventes mellom en byggherre og en entreprenør. Estimatene fra gjennomføringsfasenviser at Tunnelbyggetid 2021 kan gi et godt anslag for byggetiden av Fornebubanen K2A, basertpå rammene for utførelsen av prosjektet. Avviket i den totale byggetiden for denne fasen liggerinnenfor toleransekravet på ± 10 %. Simuleringene er utført i retrospektiv, slik at tilgangen påinformasjon er større enn ved utviklingsfasen, hvor modellen har sitt tiltenkte bruksområde.
Besvarelsen belyser flere aspekter ved modellen som kan forbedres for å håndtere fremtidigekomplekse tunnelprosjekter. Potensielle forbedringer til den eksisterende modellen er en utvidelse av drivekonfigurasjonene, vekseldriftsfunksjonene og å integrere en variabel arbeidstidsordning. Dessuten kan andre elementer som ikke er inkludert i den nåværende modellen leggestil, slik som en implementering av Q-systemet med tilhørende bergklasser og sikringsklasser.Dette gjør modellen mer tilpasningsdyktig for variasjoner i grunnforholdene. I tillegg for å redusere usikkerhet i utviklingsfasen kan modellen endres fra en deterministisk til en stokastisktilnærming, hvor eksempelvis Monte Carlo-metoden kan anvendes som et hjelpemiddel.
Samlet sett gir besvarelsen et perspektiv på hva som kan forventes i bransjen innen byggetidfor tunneler. Det vises at Tunnelbyggetid 2021 har potensiale til å bidra til mer realistiskeog nøyaktige byggetidestimater i kommende tunnelprosjekter, slik at konfliktnivået i bransjenkan reduseres. Dermed kan Tunnelbyggetid 2021 hjelpe både entreprenører og byggherrer i ettunnelprosjekt, og bidra til at partene kan se lyset i enden av tunnelen enda tidligere. The tunnel construction industry has witnessed conflicts, and to some extent, disputes regarding the excavation time of tunnels over the past few decades. To reduce disagreements, theconstruction industry association, together with the Norwegian Public Roads Administration,has developed a standardized calculation model, known as Tunnelbyggetid 2021, and is currentlyadopted by the industry. The aim is to enhance the accuracy of tunnel construction time.
The purpose of the master’s thesis is to evaluate the accuracy of Tunnelbyggetid 2021 on a realproject with complex circumstances, and explore possibilities for further development of themodel. In collaboration with Implenia Norway, the thesis focused on studying their project K2A,which is the first part of the Fornebubanen project. The project on Fornebu is considered to becomplex, with numerous strenuous elements that collectively pose challenges to the project’sprogression and construction. For this reason, the project is deemed a suitable case for exploringthe limitations of the construction time model.
The thesis evaluates the accuracy of Tunnelbyggetid 2021 by analzyzing construction timein both the development and construction phase. In the development phase, both Implenia’splanned construction time and the time calculated by Tunnelbyggetid 2021 were presented.These construction times are based on the contract quantities and Implenia’s constructionplan. The next step was to explore the time in the construction phase. In this phase, the actualcompleted construction time was presented, along with a calculated time in Tunnelbyggetid2021 based on the accumulated quantities from the logged production. Furthermore, the timeswithin the corresponding phases were compared. The construction times from the differentphases were presented based on a document study combined with discussions with experts.The results were further discussed with the theory from the literature review.
The analyses conducted in the development phase indicate that Tunnelbyggetid 2021 can provide a good estimate of the construction time for Fornebubanen K2A, in accordance with thecontractual provisions for the project. There is a deviation between the time estimates fromImplenia and Tunnelbyggetid 2021, which can be attributed to various technical and operational factors, as well as competitive aspects. However, the deviation falls within the range thatcan be expected between a client and a contractor. The time estimates from the constructionphase demonstrate that Tunnelbyggetid 2021 can provide a good estimate of the constructiontime for Fornebubanen K2A, based on the project’s execution framework. The deviation in theoverall construction time for this phase is within the tolerance requirement of ± 10 %. The simulations were conducted retrospectively, allowing for greater access to information comparedto the development phase, where the model is intended to be used.
The thesis highlights several aspects of the model that can be improved to handle future complextunnel projects. Potential improvements to the existing model include expanding the setupconfigurations, incorporating alternating operation functions, and integrating a flexible workinghour scheme. Additionally, other elements that are not currently included in the model can beadded, such as implementing the Q-system with corresponding rock classes and support classes.This makes the model more adaptable to variations in the ground conditions. Furthermore, toreduce uncertainty in the development phase, the model can be transformed from deterministicto stochastic, where, for example, the Monte Carlo-method can be used as a tool.
Overall, the thesis demonstrates that Tunnelbyggetid 2021 has the potential to contribute tomore realistic and accurate estimates of construction time in future tunnel projects, therebyreducing conflict levels in the industry