Skolelederes erfaringer med tiltak for overgangen mellom barnehage til skole/SFO under pandemien "Pandemiens skygge- dagens muligheter?"
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3095029Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Overgangen mellom barnehage og skole/SFO er et emne det er forsket på ogskrevet en del om. For enkelte barn og deres foresatte er dette en sårbar epoke.Det er derfor essensielt at skolene i samarbeid med barnehagene har goderutiner og gjennomfører gode overgangsprosesser. Trondheim kommune harutarbeidet en egen plan med rutiner for overgangen mellom barnehage tilskole/SFO (Nereid,2018).I løpet av pandemien har skoleledere over hele verden stått overfor utfordringernår det gjelder å møte skolestarterne, barnehagene og foreldrene. De størsteutfordringene har vært å finne en trygg måte å introdusere skolestarterne tilskolen på, samt å samarbeide med barnehager og foreldre for å sikre en jevnovergang til skolen. I denne masteroppgaven vil jeg se nærmere på tiltakene etutvalg av skoleledere i Trondheim kommune anvendte for skolestarterne underpandemien. Med dette utgangspunktet har jeg vært interessert i å lete etter funnsom kan bidra til kvalitetsheving for overgangen mellom barnehage og skole-SFO. Min problemstilling har vært:” Hvordan kan skolelederes erfaringer frapandemien brukes for å heve kvaliteten på gode overganger mellom barnehageskole/SFO?". Med dette som utgangspunkt ble det også naturlig å stille mittoppfølgingsspørsmål i tittelen: “pandemiens skygge- dagens muligheter?”.Studien har hatt en kvalitativ innretning. Funn i studien er drøftet i forhold tilteoretiske perspektiver vi finner hos organisatorisk læring, transformasjonsteori,samskapt læring, instructional leadership og transformasjonsledelse. Jeg hardrøftet mine funn fra analysen opp mot teori og tidligere forskning. Av funn i minstudie fremgår det at tiltak skoleledere anvendte under pandemien hevetkvaliteten på overgangsprosessen. Dette gjelder bruk av barnehagegrupper ioppstarten av overgangsprosessen samt verdien av et godt foreldresamarbeid.Funn viser områder der det er behov for kvalitetsheving. Dette gjelderforventningsavklaring rundt “skolering” av 6-åringen og tettere samarbeid medbarnehagen. I tillegg peker funn i retning av hvilke lederstiler skolelederne ogkommunen anvendte under pandemien. Da min studie inneholder kun fireinformanter kan ikke funnene generaliseres. The transition between kindergarten and school/SFO is a topic that has beenresearched and written about a lot. For some children and their guardians, this isa vulnerable era. It is therefore essential that the schools, in collaboration withthe kindergartens, have good routines and carry out good transition processes.Trondheim municipality has drawn up a separate plan with routines for thetransition between kindergarten to school/SFO (Nereid, 2018).During the pandemic, school leaders all over the world have faced challengeswhen it comes to meeting those starting school, kindergartens and parents. Thebiggest challenges have been to find a safe way to introduce the school startersto the school, as well as to work with kindergartens and parents to ensure asmooth transition to school. In this master's thesis, I will take a closer look at themeasures a selection of school leaders in Trondheim municipality used for thosestarting school during the pandemic. With this starting point, I have beeninterested in looking for findings that can contribute to raising the quality of thetransition between kindergarten and school-SFO.My problem has been: "How can school leaders' experiences from the pandemicbe used to raise the quality of good transitions betweenkindergarten-school/SFO?". With this as a starting point, it was also natural toask my follow-up question in the title: "the shadow of the pandemic - today'sopportunities ?”.The study has had a qualitative design. Findings in the study are discussed inrelation to theoretical perspectives we find in organizational learning,transformation theory, co-created learning, instructional leadership andtransformational leadership. I have discussed my findings from the analysisagainst theory and previous research. From findings in my study, it appears thatmeasures school leaders used during the pandemic raised the quality of thetransition process. This applies to the use of nursery groups at the start of thetransition process as well as the value of good parental cooperation. Findingsshow areas where there is a need for quality improvement. This applies toclarification of expectations regarding the "schooling" of the 6-year-old and closercooperation with the nursery school. In addition, findings point in the direction ofwhich leadership styles the school leaders and the municipality used during thepandemic. As my study contains only four informants, the findings cannot begeneralized.