dc.contributor.advisor | Dons, Carl Fredrik | |
dc.contributor.author | Bensvik, Lill- Anita Øien | |
dc.date.accessioned | 2023-10-06T17:19:22Z | |
dc.date.available | 2023-10-06T17:19:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:147332668:102326304 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3095029 | |
dc.description.abstract | Overgangen mellom barnehage og skole/SFO er et emne det er forsket på og
skrevet en del om. For enkelte barn og deres foresatte er dette en sårbar epoke.
Det er derfor essensielt at skolene i samarbeid med barnehagene har gode
rutiner og gjennomfører gode overgangsprosesser. Trondheim kommune har
utarbeidet en egen plan med rutiner for overgangen mellom barnehage til
skole/SFO (Nereid,2018).
I løpet av pandemien har skoleledere over hele verden stått overfor utfordringer
når det gjelder å møte skolestarterne, barnehagene og foreldrene. De største
utfordringene har vært å finne en trygg måte å introdusere skolestarterne til
skolen på, samt å samarbeide med barnehager og foreldre for å sikre en jevn
overgang til skolen. I denne masteroppgaven vil jeg se nærmere på tiltakene et
utvalg av skoleledere i Trondheim kommune anvendte for skolestarterne under
pandemien. Med dette utgangspunktet har jeg vært interessert i å lete etter funn
som kan bidra til kvalitetsheving for overgangen mellom barnehage og skole-
SFO. Min problemstilling har vært:” Hvordan kan skolelederes erfaringer fra
pandemien brukes for å heve kvaliteten på gode overganger mellom barnehageskole/
SFO?". Med dette som utgangspunkt ble det også naturlig å stille mitt
oppfølgingsspørsmål i tittelen: “pandemiens skygge- dagens muligheter?”.
Studien har hatt en kvalitativ innretning. Funn i studien er drøftet i forhold til
teoretiske perspektiver vi finner hos organisatorisk læring, transformasjonsteori,
samskapt læring, instructional leadership og transformasjonsledelse. Jeg har
drøftet mine funn fra analysen opp mot teori og tidligere forskning. Av funn i min
studie fremgår det at tiltak skoleledere anvendte under pandemien hevet
kvaliteten på overgangsprosessen. Dette gjelder bruk av barnehagegrupper i
oppstarten av overgangsprosessen samt verdien av et godt foreldresamarbeid.
Funn viser områder der det er behov for kvalitetsheving. Dette gjelder
forventningsavklaring rundt “skolering” av 6-åringen og tettere samarbeid med
barnehagen. I tillegg peker funn i retning av hvilke lederstiler skolelederne og
kommunen anvendte under pandemien. Da min studie inneholder kun fire
informanter kan ikke funnene generaliseres. | |
dc.description.abstract | The transition between kindergarten and school/SFO is a topic that has been
researched and written about a lot. For some children and their guardians, this is
a vulnerable era. It is therefore essential that the schools, in collaboration with
the kindergartens, have good routines and carry out good transition processes.
Trondheim municipality has drawn up a separate plan with routines for the
transition between kindergarten to school/SFO (Nereid, 2018).
During the pandemic, school leaders all over the world have faced challenges
when it comes to meeting those starting school, kindergartens and parents. The
biggest challenges have been to find a safe way to introduce the school starters
to the school, as well as to work with kindergartens and parents to ensure a
smooth transition to school. In this master's thesis, I will take a closer look at the
measures a selection of school leaders in Trondheim municipality used for those
starting school during the pandemic. With this starting point, I have been
interested in looking for findings that can contribute to raising the quality of the
transition between kindergarten and school-SFO.
My problem has been: "How can school leaders' experiences from the pandemic
be used to raise the quality of good transitions between
kindergarten-school/SFO?". With this as a starting point, it was also natural to
ask my follow-up question in the title: "the shadow of the pandemic - today's
opportunities ?”.
The study has had a qualitative design. Findings in the study are discussed in
relation to theoretical perspectives we find in organizational learning,
transformation theory, co-created learning, instructional leadership and
transformational leadership. I have discussed my findings from the analysis
against theory and previous research. From findings in my study, it appears that
measures school leaders used during the pandemic raised the quality of the
transition process. This applies to the use of nursery groups at the start of the
transition process as well as the value of good parental cooperation. Findings
show areas where there is a need for quality improvement. This applies to
clarification of expectations regarding the "schooling" of the 6-year-old and closer
cooperation with the nursery school. In addition, findings point in the direction of
which leadership styles the school leaders and the municipality used during the
pandemic. As my study contains only four informants, the findings cannot be
generalized. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Skolelederes erfaringer med tiltak for overgangen mellom barnehage til skole/SFO under pandemien
"Pandemiens skygge- dagens muligheter?" | |
dc.type | Master thesis | |