Magno: An Application for Early Detection of Dyslexia - Implementing Role-Based Access Control and Enhancing Pupil Follow-Up
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094674Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Magno er et digitalt screeningsverktøy for dysleksi. Applikasjonens formål er å tilrette-legge for tidlig deteksjon av dysleksi, og dermed begrense de negative konsekvensenepå enkeltpersoners akademiske prestasjoner og selvfølelse. Denne masteroppgaven harsom mål å videreutvikle Magno, med fokus på å effektivisere administrative oppgaver ogstyrke sikkerhetstiltak. Studien tar for seg flere forskningsspørsmål knyttet til rollebasertetilganger, implementeringen av funksjoner for å støtte lærere i effektiv oppfølging avelever, opplevd nytteverdi av den forbedrede applikasjonen og potensielle utfordringerknyttet til anvendelsen av Magno i skolen. Basert på en rekke relevante systemkrav, blirdesignskisser utviklet og testet gjennom kvalitative intervjuer. Deretter blir funksjonali-teten implementert og evaluert gjennom en kvantitativ brukertest. Løsningen integrererulike brukerroller, praktiske funksjoner for effektiv oppfølging av elever og forbedredeautentiserings- og autorisasjonsmekanismer. Den oppdaterte applikasjonen har en bemer-kelsesverdig System Usability Scale (SUS) score på 92,8, noe som indikerer en høyerebrukervennlighet sammenlignet med resultater fra tidligere tester av Magno. Ved åkombinere implementeringene og funnene fra denne masteroppgaven med anbefalingerfor videre arbeid, vil Magno på sikt kunne bli et praktisk støtteverktøy for lærere, ogbidra til det overordnede målet om å effektivisere prosessen med tidlig oppdagelse ogoppfølging av elever med dysleksi i norske skoler.ii Magno is an application serving as a digital screening tool for dyslexia. Its primary goalis to facilitate early detection, limiting the negative impacts on individuals’ educationalachievements and overall well-being. This study aims to enhance and expand thefunctionality of Magno, with a focus on streamlining administrative tasks and improvingsecurity measures. The study addresses several research questions pertaining to role-basedaccess control (RBAC), the implementation of additional features to support teachersin efficient pupil follow-up, the perceived usefulness of the enhanced application, andthe potential challenges associated with its implementation. Based on a set of relevantrequirements, design sketches are created and tested through qualitative interviews.Following, the functionality and features are implemented and evaluated through aquantitative usability questionnaire. The solution integrates distinct user roles, practicalfeatures for seamless pupil follow-up, and enhanced authentication and authorizationmechanisms. Notably, the implementation results in a System Usability Scale (SUS)score of 92.8, indicating a higher level of usability compared to results from previoususability tests on Magno. By combining the implementations and findings from thisthesis with recommendations for further work, Magno will become a practical supporttool for teachers, contributing to the overall goal of streamlining the dyslexia detectionand intervention process in Norwegian schools.