dc.contributor.advisor | Krogstie, John | |
dc.contributor.author | Holm, Katrine Norheim | |
dc.contributor.author | Sæbøe-Larssen, Vår Sørensen | |
dc.date.accessioned | 2023-10-05T17:23:40Z | |
dc.date.available | 2023-10-05T17:23:40Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:142737689:34564374 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3094674 | |
dc.description.abstract | Magno er et digitalt screeningsverktøy for dysleksi. Applikasjonens formål er å tilrette-
legge for tidlig deteksjon av dysleksi, og dermed begrense de negative konsekvensene
på enkeltpersoners akademiske prestasjoner og selvfølelse. Denne masteroppgaven har
som mål å videreutvikle Magno, med fokus på å effektivisere administrative oppgaver og
styrke sikkerhetstiltak. Studien tar for seg flere forskningsspørsmål knyttet til rollebaserte
tilganger, implementeringen av funksjoner for å støtte lærere i effektiv oppfølging av
elever, opplevd nytteverdi av den forbedrede applikasjonen og potensielle utfordringer
knyttet til anvendelsen av Magno i skolen. Basert på en rekke relevante systemkrav, blir
designskisser utviklet og testet gjennom kvalitative intervjuer. Deretter blir funksjonali-
teten implementert og evaluert gjennom en kvantitativ brukertest. Løsningen integrerer
ulike brukerroller, praktiske funksjoner for effektiv oppfølging av elever og forbedrede
autentiserings- og autorisasjonsmekanismer. Den oppdaterte applikasjonen har en bemer-
kelsesverdig System Usability Scale (SUS) score på 92,8, noe som indikerer en høyere
brukervennlighet sammenlignet med resultater fra tidligere tester av Magno. Ved å
kombinere implementeringene og funnene fra denne masteroppgaven med anbefalinger
for videre arbeid, vil Magno på sikt kunne bli et praktisk støtteverktøy for lærere, og
bidra til det overordnede målet om å effektivisere prosessen med tidlig oppdagelse og
oppfølging av elever med dysleksi i norske skoler.
ii | |
dc.description.abstract | Magno is an application serving as a digital screening tool for dyslexia. Its primary goal
is to facilitate early detection, limiting the negative impacts on individuals’ educational
achievements and overall well-being. This study aims to enhance and expand the
functionality of Magno, with a focus on streamlining administrative tasks and improving
security measures. The study addresses several research questions pertaining to role-based
access control (RBAC), the implementation of additional features to support teachers
in efficient pupil follow-up, the perceived usefulness of the enhanced application, and
the potential challenges associated with its implementation. Based on a set of relevant
requirements, design sketches are created and tested through qualitative interviews.
Following, the functionality and features are implemented and evaluated through a
quantitative usability questionnaire. The solution integrates distinct user roles, practical
features for seamless pupil follow-up, and enhanced authentication and authorization
mechanisms. Notably, the implementation results in a System Usability Scale (SUS)
score of 92.8, indicating a higher level of usability compared to results from previous
usability tests on Magno. By combining the implementations and findings from this
thesis with recommendations for further work, Magno will become a practical support
tool for teachers, contributing to the overall goal of streamlining the dyslexia detection
and intervention process in Norwegian schools. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Magno: An Application for Early Detection of Dyslexia - Implementing Role-Based Access Control and Enhancing Pupil Follow-Up | |
dc.type | Master thesis | |