Kostnadsutvikling og kostnadsstyring i norske vegprosjekt
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094223Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk vegsektor har de siste årene vært gjennom store endringer med både økteinvesteringer og omorganiseringer i form av reformer som St. 25 (2014-2015) «På rettvei. Reformer i veisektoren». Det er så vidt forfatteren bekjent ikke gjennomført noenstudier som viser kostnadsutviklingen for hverken Nye Veier eller Statens Vegvesen sineprosjekter etter reformen. Denne oppgaven har derfor hatt som formål å økekunnskapsgrunnlaget om kostnadsutvikling i norske vegprosjekter, med hensikt å kunnesikre god kostnadsstyring. På bakgrunn av dette er det definert tre forskningsspørsmål:
1. Hvordan har kostnadsutviklingen hvert for prosjekter gjennomført etter reformen"På rett vei"?2. Hva er de viktigste årsakene til at prosjekt opplever kostnadsvekst fra tidligfase?3. Hva kjennetegner prosjekter som lykkes med kostnadsstyringen og klarer å levereresultat innenfor styringsrammen?
Forskningsspørsmålene har blitt svart ut med en kombinasjon av litteratursøk,dokumentstudie og intervjuer med representanter fra Statens Vegvesen og Nye Veier.Totalt har det blitt gjennomført intervju med 7 informanter fra 5 case-prosjekt. Basert på52 Vegvesen-prosjekter som har blitt åpnet siden reformen i 2016 har gjennomsnittligkostnadsutvikling fra nasjonal transportplan (NTP) økt sammenlignet med studier fraforegående perioder. Det er særlig kostnadsutviklingen fra styringsrammen som har øktmest, og gjennomsnittlig kostnadsoverskridelse har økt fra ca. 4% i perioden 2011-2015til 9,6% siden 2016. Interessant nok kan man se at prosjekter som har en forutsattprosjektstørrelse på mellom 1 og 2,5 milliarder i snitt går 1,6% under styringsrammen.Også Nye Veier sine prosjekt har en positiv kostnadsutvikling med et gjennomsnittligunderskridelse på -20% fra estimat i vegutbyggingsavtale. Her er derimotprosjektgrunnlaget mer begrenset med bare data fra 5 prosjekter.
Hva som forårsaker kostnadsoverskridelser er et mye diskutert problem, men detforeligger ikke en omforent enighet i litteraturen. Teorier om optimisme bias ogstrategisk manipulasjon er mye omtalt, men det er ikke fremlagt tilstrekkelige bevis for åfastsette at dette faktiske er årsaken til de gjentagende overskridelsene i sektoren.Årsaker knyttet til mer tekniske forhold har vist seg å kunne være gjeldende i enkeltesituasjoner, men kan vanskelig forklare hvorfor overskridelser er et så gjentagendeproblem. Trolig er forklaringen en kompleks blanding av flere årsaker. Det som faktiskhar vist seg å redusere kostnadsoverskridelser er bruk av ekstern kvalitetssikring i formav KS2. Både denne og andre studier rapporterer at KS2-prosjekter i snitt oppleverlavere kostnadsoverskridelser. Dette til tross for at informanter i denne studien fortellerat KS2 i liten eller ingen grad hadde en påvirkning på gjennomføringen av deres prosjekt.
De prosjektene som lyktes med kostnadsstyringen, tilskrev denne suksess i stor grad tildet at de hadde lyktes med å bygge opp en kompetent byggherreorganisasjon ogutarbeidet et godt prosjektgrunnlag. Flere av prosjektene la vekt på å ha kontroll pårisiko og mente at deler av suksessen stammet fra at de fikk nok tid i forkant tilrisikoreduserende tiltak og forberedende entrepriser. Det å skulle konkurrere på andreting enn bare laveste pris ble og sett på som positivt, selv om det eksisterte eksemplerpå en kan lykkes med kostnadsstyringen med pris som eneste tildelingskriterium. Brukav forhandlinger eller dialog i anbudsprosessen blir rapportert å redusere konfliktsnivået,og i litteraturen er det diskutert om forhandlingsprosessen kan være med på å minskemulighetene for opportunistisk oppførsel og kunstig lave anbud. In recent years, the Norwegian road sector has undergone major changes, with bothincreased investments and restructuring in the form of reforms such as St. 25 (2014-2015) "På rett veo. Reformer i veisektoren". As far as the author knows, no studies havebeen conducted showing cost developments for either Norwegian Public RoadsAdministration (NPRA) or Nye Veier's projects after the reform. The purpose of this taskhas therefore been to increase the knowledge base on cost developments in Norwegianroad projects, with the aim of ensuring good cost management. Based on this, threeresearch questions have been defined:1. How have cost developments been for projects implemented after the reform "På rettvei"?2. What are the main reasons why projects experience cost growth from an early phase?3. What characterises projects that succeed with cost management and manage todeliver results within the granted budget?
The research questions have been answered with a combination of literature searches,document studies and interviews with representatives from the NPRA and Nye Veier. Intotal, interviews were conducted with 7 informants from 5 case projects. Based on 52NPRA-projects that have been opened since the reform in 2016, the average costdevelopment from the National Transport Plan (NTP) has increased compared to studiesfrom previous periods. In particular, cost developments from the granted budget haveincreased the most, and the average cost overrun has increased from approx. 4% in theperiod 2011-2015 to 9.6% since 2016. Interestingly, projects with an assumed projectsize of between 1 and 2.5 billion NOK perform on average 1.6% below the grantedbudget. Nye Veier's projects also have a positive cost development with an averageunderrun of -20% from the estimate in the road development agreement. Here,however, the project basis is more limited with only data from 5 projects.
What causes cost overruns is a much debated topic, but there exists no consensus in theliterature on what causes it. Theories of optimism bias and strategic manipulation arewidely discussed, but no sufficient evidence has been provided to establish that this isindeed the cause of the recurring overruns in the sector. Reasons related to moretechnical factors have proved to be applicable in some situations, but can hardly explainwhy overruns are such a recurring problem. The explanation is most likely a complex mixof several causes. What has been shown to reduce cost overruns is the use of externalquality assurance in the form of KS2. Both this and other studies report that KS2-projects on average experience lower cost overruns. This is despite the fact that theinformants in this study say that KS2 had little to no influence on the implementation oftheir project.
The projects that succeeded in cost management attributed this success largely to thefact that they had succeeded in building up a competent client organisation and prepareda good project basis. Several of the projects emphasised controlling risk and believedthat part of their success stemmed from being given enough time in advance for riskreducingmeasures and preparatory works. Competing on other things than just thelowest price was also seen as positive, though there existed examples that one cansucceed with cost management with price as the only allocation criteria. The use ofnegotiations or dialogue in the tender process is reported to reduce the level of conflict,and the literature discusses whether the negotiation process can help reduce thepossibilities for opportunistic behaviour and artificially low tenders.