dc.contributor.advisor | Tørset, Jomar | |
dc.contributor.author | Jafari, Mohammed Hossein | |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T17:19:14Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T17:19:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146719958:25850975 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3077731 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Denne oppgaven omhandler restkapasitet av en gammel betong bro i Leka Kommune i Trøndelag.
Brua er en betong bruplate med et spenn på 5.3 meter som spenner over ei liten elv som heter for
Medgutvikelv. I denne oppgaven tar jeg utgangspunkt i tegninger og beregninger fra Statens
Vegvesen som fikk jeg fra min intern veileder. Broen er modellert i SAP2000 program.
I denne rapporten er det gjennomført beregninger og dimensjonering i henhold til Statens
Vegvesen sine håndbøker og Eurokode sine standarder. Alle beregninger er blitt utført ved hjelp av
programmet Maple. Disse lastene som ble beregnet i Maple er blant annet bruas plate egenlast,
trafikklast, bøyemoment og skjærkraft kapasiteter på grunn av egenlasten og trafikklasten.
Kapasiteten av bruplaten er beregnet i bruddgrensetilstand, ULS. I bruddgrensetilstand ble det
sjekket for bøyemomentkapasitet og skjærkraftkapasitet. | |
dc.description.abstract | This thesis revolves around residual capacity control of an old concrete bridge in Leka
municipality in Trøndelag. The bridge is a concrete bridge slab with a span of 5.3 meters that spans
over a small river called Medgutvikelv. In this thesis, I take as my starting point drawings and
calculations from Statens Vegvesen that were received from my internal supervisor. The bridge is
modeled in the Sap2000 program.
In this report is done calculation and design according to Statens Vegvesen manuals and
Eurocodes. All calculations were accomplished using the Maple program. These loads that were
calculated in Maple included the bridge’s plate density load, traffic load, bending moment and
shear capacity due to the dead load and the traffic load.
The capacity of the bridge slab is calculated in the ultimate limit state, ULS. In the ultimate limit
state, it was checked for bending moment and shear capacity | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Restkapasitetkontroll av en gammel betong bro | |
dc.type | Bachelor thesis | |