Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTørset, Jomar
dc.contributor.authorJafari, Mohammed Hossein
dc.date.accessioned2023-07-11T17:19:14Z
dc.date.available2023-07-11T17:19:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146719958:25850975
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077731
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven omhandler restkapasitet av en gammel betong bro i Leka Kommune i Trøndelag. Brua er en betong bruplate med et spenn på 5.3 meter som spenner over ei liten elv som heter for Medgutvikelv. I denne oppgaven tar jeg utgangspunkt i tegninger og beregninger fra Statens Vegvesen som fikk jeg fra min intern veileder. Broen er modellert i SAP2000 program. I denne rapporten er det gjennomført beregninger og dimensjonering i henhold til Statens Vegvesen sine håndbøker og Eurokode sine standarder. Alle beregninger er blitt utført ved hjelp av programmet Maple. Disse lastene som ble beregnet i Maple er blant annet bruas plate egenlast, trafikklast, bøyemoment og skjærkraft kapasiteter på grunn av egenlasten og trafikklasten. Kapasiteten av bruplaten er beregnet i bruddgrensetilstand, ULS. I bruddgrensetilstand ble det sjekket for bøyemomentkapasitet og skjærkraftkapasitet.
dc.description.abstractThis thesis revolves around residual capacity control of an old concrete bridge in Leka municipality in Trøndelag. The bridge is a concrete bridge slab with a span of 5.3 meters that spans over a small river called Medgutvikelv. In this thesis, I take as my starting point drawings and calculations from Statens Vegvesen that were received from my internal supervisor. The bridge is modeled in the Sap2000 program. In this report is done calculation and design according to Statens Vegvesen manuals and Eurocodes. All calculations were accomplished using the Maple program. These loads that were calculated in Maple included the bridge’s plate density load, traffic load, bending moment and shear capacity due to the dead load and the traffic load. The capacity of the bridge slab is calculated in the ultimate limit state, ULS. In the ultimate limit state, it was checked for bending moment and shear capacity
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRestkapasitetkontroll av en gammel betong bro
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel