Restkapasitetkontroll av en gammel betong bro
Description
Full text not available
Abstract
SammendragDenne oppgaven omhandler restkapasitet av en gammel betong bro i Leka Kommune i Trøndelag.Brua er en betong bruplate med et spenn på 5.3 meter som spenner over ei liten elv som heter forMedgutvikelv. I denne oppgaven tar jeg utgangspunkt i tegninger og beregninger fra StatensVegvesen som fikk jeg fra min intern veileder. Broen er modellert i SAP2000 program.I denne rapporten er det gjennomført beregninger og dimensjonering i henhold til StatensVegvesen sine håndbøker og Eurokode sine standarder. Alle beregninger er blitt utført ved hjelp avprogrammet Maple. Disse lastene som ble beregnet i Maple er blant annet bruas plate egenlast,trafikklast, bøyemoment og skjærkraft kapasiteter på grunn av egenlasten og trafikklasten.Kapasiteten av bruplaten er beregnet i bruddgrensetilstand, ULS. I bruddgrensetilstand ble detsjekket for bøyemomentkapasitet og skjærkraftkapasitet. This thesis revolves around residual capacity control of an old concrete bridge in Lekamunicipality in Trøndelag. The bridge is a concrete bridge slab with a span of 5.3 meters that spansover a small river called Medgutvikelv. In this thesis, I take as my starting point drawings andcalculations from Statens Vegvesen that were received from my internal supervisor. The bridge ismodeled in the Sap2000 program.In this report is done calculation and design according to Statens Vegvesen manuals andEurocodes. All calculations were accomplished using the Maple program. These loads that werecalculated in Maple included the bridge’s plate density load, traffic load, bending moment andshear capacity due to the dead load and the traffic load.The capacity of the bridge slab is calculated in the ultimate limit state, ULS. In the ultimate limitstate, it was checked for bending moment and shear capacity