dc.contributor.advisor | Torp, Olav | |
dc.contributor.advisor | Løvseth, Terje | |
dc.contributor.author | Fure, Andrea | |
dc.contributor.author | Sæteraas, Emil Mathias Lyngstad | |
dc.contributor.author | Brennodden, Erik | |
dc.date.accessioned | 2023-07-08T17:23:34Z | |
dc.date.available | 2023-07-08T17:23:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146719958:51853570 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3077387 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Bacheloroppgaven er skrevet på vegne av NCC. NCC har de seneste årene jobbet aktivt med å
forbedre og utvikle styringssystemet i bedriften gjennom et prosjekt de har kalt LOCE.
Gjennom prosjektet har det blitt utarbeidet fem ulike initiativ som skal bidra til økt effektivitet
i prosjekteringsprosessene, økt produktivitet i produksjonen og økt erfaringsoverføring og
kompetansedeling innad i bedriften. For å finne ut mer om utfordringene rundt å implementere
nye initiativ, studeres problemstillingen «Hvordan implementere prosessforbedrende initiativ i
en bygg- og anleggsbedrift for å effektivisere driften?”. Det ble dannet et delmål for å holde
fokuset mot NCC sitt prosjekt; «Lage en implementeringsstrategi for de spesifikke initiativene
fra LOCE-prosjektet».
For å kartlegge disse utfordringene og svare på problemstillingen beskrives teori om LPS,
erfaringsoverføring, motivasjon, implementering, pilotprosjekt og teknologisk akseptmodell.
Alle initiativene blir forklart og det ble laget, sendt ut og analysert én spørreundersøkelse til de
ansatte i NCC. Dette for å danne et bedre bilde av hvilke synspunkter som er viktig for de
ansatte ved implementering av initiativene. NCC har tidligere gjennomført tre
spørreundersøkelser som blir nevnt og noen relevante punkter er hentet ut og vurdert.
Arbeidsmetodene til en sammenlignbar entreprenør blir gjennomgått for å undersøke om det
finnes andre strategimetoder NCC bør vurdere ved implementering av de ulike initiativene.
Hovedfunnene i oppgaven viser at brukervennlighet, oppnådd nytteverdi og lett tilgjengelighet
er viktig for at de ansatte skal ta i bruk de fem ulike initiativene. De største utfordringene med
hvert enkelt initiativ blir presentert og ulike implementeringstiltak blir diskutert.
Bacheloroppgaven resulterte i svar på problemstillingen med en stegplan som kan benyttes for
implementering av nye initiativer i større bygg- og anleggsbedrifter. Stegplanen består av fem
punkt: krav fra ledelsen, rutiner, opplæring, pilotprosjekt og oppfølging. Delmålet ble besvart
med utgangspunkt i den generelle stegplanen, men med konkrete implementeringsstrategier
som NCC kan benytte for å implementere hvert av initiativene fra LOCE-prosjektet. Disse
tiltakene og stegplanen ble dannet på bakgrunn av teorien, resultatene fra spørreundersøkelsen
og tiltakene nevnt i diskusjonskapitelet. | |
dc.description.abstract | The bachelor's thesis has been written on behalf of NCC. In recent years, NCC has worked
actively to improve and develop the management system in the company through a project they
have called LOCE. Through the project, five different initiatives have been prepared which
will contribute to increased efficiency in the design processes, increased productivity in
production and increased experience transfer and competence sharing within the company. To
survey the challenges of introducing new initiatives, our research question asks "How to
implement process improvement initiatives in a construction company to make operations
more efficient?". A sub-goal was formed to keep the focus on NCC's project; "Creating an
implementation strategy for the specific initiatives from the LOCE project".
To answer the research question, the theory of LPS, transfer of experience, motivation,
implementation, pilot project and technological acceptance model is described. All the
initiatives are explained and a survey was created and sent out to the employees of NCC. This
is to form a better picture of which views are important to the employees when implementing
the initiatives from LOCE. NCC has previously carried out three surveys which are mentioned
and some points extracted. A dive is made into another large contractor and how they work.
The main findings in the thesis show that user-friendliness, achieved utility value during use
and easy accessibility are important for the employees to adopt the five different initiatives.
The biggest challenges with each individual initiative are presented and various
implementation measures are discussed.
The bachelor's thesis resulted in an answer to the problem with a step plan that can be used for
the implementation of new initiatives in larger construction companies. The step plan consists
of five points: requirements from management, routines, training, pilot project and follow-up.
The sub-goal was answered based on the general step plan, but with implementation strategies
that NCC can use to implement each of the initiatives from the LOCE project. These measures
and the step plan were formed based on the theory, the results of the survey and the measures
mentioned in the discussion chapter | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Implementering av nye prosessforbedrende systemer hos NCC | |
dc.type | Bachelor thesis | |