Potensialet i kartvisualiseringer fra transportmodeller
Abstract
Helt siden mennesket begynte å bevege seg har vi vært opptatt av transport. Stadig nye hjelpemidler har blitt tatt i bruk, som hest og kjerre, båt, tog, bil og fly. Spesielt når personbilen ble allemannseie på 60-tallet økte avstanden som hver enkelt kunne tilbakelegge på en dag. Dette førte også til et behov for å kunne planlegge og tilrettelegge for utviklingen av infrastrukturen slik at denne kunne bygges på en best mulig måte. Et av de viktigste verktøyene for planlegging av infrastrukturprosjekter er transportmodellen. En transportmodell prøver å simulere og forutsi hvordan transportstrømmene vil utvikle seg over tid. Vanligvis så vil en modell være en idealisert og forenklet versjon av virkeligheten. For at modellen skal kunne reflektere simulerte endringer av virkeligheten kreves det en stor jobb med kalibrering og validering av modellen. Derimot viser studier fra nyere tid, at det er mange grunner som leder til at resultatene fra modellene blir delvis eller fullstendig tilsidesatt i beslutningsprosessen for større prosjekter. En av hovedgrunnene det pekes på er at de som tar beslutningene ikke stoler på resultatene fra modellene fordi de ikke forstår hvordan de blir til. Dette er ofte et resultat av at realismen til en modell bare kan gå opp hvis kompleksiteten til modellen øker. Derfor blir den også vanskeligere å forstå for beslutningstakerne.Hensikten til denne masteroppgaven er å se på hvordan kartvisualiseringer kan forbedre forståelsen av data fra den mest brukte persontransportmodellen som benyttes i Norge, RTM. Mer spesifikt blir det etablert metoder for å overføre dataene fra RTM til et enklere geografisk informasjonssystem (ArcGIS Pro). Målet er at en bruker med helt grunnleggende kunnskaper i RTM og ArcGIS Pro, skal kunne benytte disse metodene for å illustrere data fra RTM, ved å lage enkle, intuitive kart. Resultatene viser at det å produsere kartene blir lettere med større kompetanse. Mulighetsrommet for å presentere data som ikke er representert i publikasjoner er stort. Det er også fullt mulig å jobbe med eksisterende praksiser for å utbedre eksisterende presentasjoner. Ved å presentere flere data på en informativ måte så vil det føre til en forbedret forståelse av kildematerialet.Da variasjonene i hvilke data som kan presenteres er såpass stor, vil nytteverdien av presentasjonen variere mye ut fra hvem mottakeren er. Nytteverdien fra visualiserte inndata til modellen vil være mest nyttig for mottakere som har kjennskap til hvordan modellen fungerer. Nytteverdien fra visualiserte resultatdata vil derimot være mest nyttig for mottakere som ikke har kjennskap til hvordan modellen fungerer. Modellbrukere vil ha stor nytte av å kunne presentere begge deler. På den ene siden øker de sin egen forståelse av modellen og på den andre siden lærer de å lage bedre presentasjoner for å formidle resultatene sine. Ved å jobbe nærmere med inndataene og tenke nærmere gjennom hvem som er mottaker for resultatene vil dette føre til bedre og mer intuitive kartpresentasjoner.Til videre arbeid anbefales det å gjøre en spørreundersøkelse for å finne ut hva fagfolk mener om nytten av nye visualiseringer. Et annet forslag er å lage et interaktivt verktøy slik at brukere selv kan velge hvilke spesifikke data de vil se nærmere på. Til videre arbeid foreslås det derfor å jobbe opp mot NTP Transportanalysers nye, interaktive verktøy, ADV, der en del av resultatene fra oppgaven er mulig å presentere. Ever since humanity started traveling, different modes of transportation have been a big interest. New modes have steadily appeared: horse carriages, boats, cars, trains and planes. Especially when the passenger car became a mainstay in the 1960s, the distance normal people could travel each day increased by a large amount. This led to an increased demand for better planning of infrastructure projects. One of the most important tools for these plans where the invention of the modern transport model. A transport model aims to simulate and predict how the flows of traffic will change over time. This model is an idealized version of reality. To be able to reflect simulated changes to reality it takes a great effort to calibrate and validate the model properly.Studies from recent years show multiple reasons that model results get partially or totally ignored during the decision-making process of larger infrastructure projects. A stated main reason is that the decision makers don’t trust transport model results since they don’t understand the basis for them. This is often a result of the realism of the model increasing with rising complexity, making it more difficult to understand for the decision makers.The purpose of this master thesis is to investigate how map visualizations can improve the understanding of the most used person transport model in Norway, RTM. This is done by establishing methods to transport data from the model to a better suited geographical information system (ArcGIS Pro). The aim is that a user with basic knowledge of RTM and ArcGIS Pro should be able to utilize these methods to illustrate data from RTM by making simple, intuitive maps.The results show that making the maps isn’t too hard. There are big possibilities to present data that are unrepresented in publications. It is fully possible to also work on existing practices to improve current presentations. By presenting more data in an informative manner, will lead to a greater understanding of the source material.Since the variation in what data is possible to present is large, the utility of the presentation will greatly vary depending on the target audience. The utility of visualized input data from the model would be most useful for the recipients that know how the model works. However, the utility of visualized output data would be most useful for recipients that don’t know how the model works. Model users will greatly benefit in both cases. On the one hand they improve their knowledge over how the model works, and on the other hand they make better presentations to showcase their results. By working closer with the input data and assessing who the target audience is, will lead to better and more intuitive map presentations.Making a survey for transport professionals to assess their value of the presentations is suggested as further work. Another suggestion is to make an interactive tool so that the user can decide which results they want to look closer at. Trying to include the methods from this thesis with NTP Transportanalyser’s new, interactive tool, ADV could be a solution to this problem.