An investigation into effects of weather and seasonal factors on response time for helicopter emergency services in Central Norway
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036875Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med en varierende topografi i Norge og vær som kan endres kjapt, er et godt strukturert akuttmedisinsk tilbud viktig. Ved å se på fullførte primær oppdrag med helikopter i Trøndelag og Møre & Romsdalen, har vi sett på hvor mye ulike faktorer påvirker respons tiden.
Oppdragene er fra perioden 2014-2021, og er kombinert med timesbasert værdata fra værstasjoner i samme område. Regresjonsmodeller er brukt for å analysere dataen, med avstand som respons variabelen. Ulike regresjons modeller er brukt til å problemet med heteroskedastiske residualer.
Vår endelige modell viser en økning i distanse for medvind nå tiden øker, mens et lavere skydekke og nedbør reduserer distansen, spesielt om vinteren. I tillegg gir oppdrag som starter i Ålesund en kortere distanse sammenlignet med Rosten. Med nøytale værforhold dekker de to helikoptrene på Rosten og Ålesund 91.5% av befolkningen i Midt-Norge med en flytid på 35 minutter (reponstid på 45 minutter). Mew vanskeligere forhold er dekningen redusert til 86.4%.
Disse resultatene indikerer at det kan være nyttig å ta værdata i betraktning ved utsendelse av akuttmedisinske tjenester. With a varying topography in Norway and weather that can change quickly, well structuredemergency medical services (EMS) is important. By looking at completed primary missions byhelicopter in Trøndelag and Møre & Romsdalen, we have looked at how much different factorsinfluence the response time.
The missions are from the period 2014-2021, and are combined with hourly updated weatherdata from weather stations in the same region. Regression models are used to analyse the data,with distance as the response variable. Different regression models are used to solve the problemwith heteroskedasticity errors.
Our final model shows an increase in distance for tailwind as time increase, while a lower ceilingand precipitation decreases the distance as time increase, especially during the winter. In addition, starting a mission in ˚Alesund gives a shorter distance compared to Rosten. With neutralweather conditions, the two helicopters at Rosten and ˚Alesund covers 91.5% of the populationin Central Norway during a flying time of 35 minutes (response time of 45 minutes). With moredifficult condition, the coverage was reduced to 86.4%.
These results indicates that taking weather data into consideration when dispatching emergencymedical services can be useful.