Nyboligkjøperes prefererte boligkvaliteter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3026216Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgavens formål har vært å belyse hvordan man fra et eiendomsutviklingsperspektiv kan påvirke nyboligkjøperes kjøpsbeslutninger. I arbeidet med dette er det forsket på nyboligkjøpernes prefererte boligkvaliteter, hvilke påvirkningsmuligheter kjøper har og hvordan kunnskapen om kjøpernes preferanser blirbenyttet i dag. Det teoretiske rammeverket for oppgaven har vært boligkvaliteter, beslutningsteori og teori om tilbud og etterspørsel.
Problemstillingen i masteroppgaven har vært «Hva påvirker nyboligkjøperes beslutninger om kjøp og hvordan blir denne kunnskapen benyttet i eiendomsutvikling i dag?»
Problemstillingen har blitt besvart gjennom følgende tre forskningsspørsmål:- Hva er boligkjøperes prefererte boligkvaliteter?- Hvilke muligheter har boligkjøperne til å påvirke utformingen av leiligheter førferdigstillelse?- Hvordan benytter bransjen kunnskap om kundenes prefererte boligkvaliteter i dag?
For å besvare forskningsspørsmålene er det benyttet en kombinasjon av kvalitativ ogkvantitativ metode. Det er først gjort litteratursøk på temaet prefererte boligkvaliteter. Videreer det gjennomført intervjuer og en spørreundersøkelse med ti prosjektmeglere fra forskjelligedeler av landet. For å undersøke kjøpernes påvirkningsmuligheter er det gjort analyse av tolvforskjellige salgsoppgaver tilhørende prosjekter med ulik beliggenhet i Norge.Resultatene fra undersøkelsen er drøftet opp mot det teoretiske rammeverket i oppgaven.Forskningen i denne masteroppgaven viser at man kan påvirke kjøpsbeslutninger gjennom åskape høy nytteverdi for interessentene.Gjennom forskning har jeg kommet frem til at kjøpernes prefererte boligkvaliteter erplanløsning, balkong, solforhold og garasjeplass. Studiet viser også at kjøperne harpåvirkningsmuligheter ved å delta i tilvalgsprosesser. For å delta i tilvalgsprosessen erkjøperne avhengig av å komme tidlig inn i prosjektet før tilvalgsfristens utløp. Øvrigeendringer som ikke omfattes av tilvalgsprosessen er begrenset gjennom lovverk og forskrifter.Resultatene fra forskningen på hvordan bransjen benytter kunnskapen om prefererteboligkvaliteter i dag viser at selv om bransjen antagelig sitter på denne informasjonen, så blirikke dette utnyttet og kommunisert ut til kjøperne spesielt godt i prosjektene jeg undersøkte. The purpose of this master's thesis has been to shed light on how one can influence new homebuyers’ purchasing decisions from a real estate development perspective. I’ve done researchon what the preferred housing qualities for new home buyers are, the buyers influenceopportunities and how the real estate development industry uses this knowledge to attractcustomers and achieve profitability. The theoretical framework for the thesis has beenhousing qualities, decision theory and theory of supply and demand.
The problem of this master's thesis has been "What influences new home buyers' decisionsabout purchases and how is this information used in real estate development today?"
The problem has been answered through the following three research questions:- What are the home buyers' preferred housing qualities?- What opportunities do home buyers have to influence the design of apartments beforecompletion?- How does the industry use knowledge about customers' preferred housing qualitiestoday?
A combination of qualitative and quantitative methods has been used to answer the researchquestions. I’ve been searching through literature on the topic “preferred housing qualities.”I’ve also done interviews and a survey with ten construction realtors from different parts ofthe country. I’ve made an analysis of twelve different real estate ads/documents regardingconstruction projects, who all have different locations in Norway. The research shows thatone can influence purchasing decisions by creating high utility value for the customers. Theresults from the survey are discussed against the theoretical framework of the thesis. Throughanalysing the results and combining it with the theory, I have come to the conclusion that thenew home buyers' preferred housing qualities are floor plan, balcony, sun conditions andgarage space. The study also shows that buyers have opportunities to influence byparticipating in optional processes. In order to participate in the selection process, buyers aredependent on entering the project early before the selection deadline expires. Other changesthat are not covered by the selection process are limited through legislation and regulations.The results from the research on how the industry uses the knowledge about preferred housingqualities today show that even though the industry probably has this information, this is notutilized and communicated to the buyers particularly well in the projects I investigated