En litteraturstudie om forebygging av traumatisk stress hos sykepleiere
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/301781Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å finne ut hvordan vi kan forebygge
stressreaksjoner hos sykepleiere etter traumatiske hendelser. Dette vil kunne bedre
sykepleiernes helse og sikre en bedre omsorg til pasientene.
Metode: Dette er en litteraturstudie av seks kvantitative, to kvalitative og en systematisk
litteraturstudie. Alle artiklene måtte ha følgende inklusjonskriterier: sykepleiere som
arbeider innen akuttmottak, intensiven, medisinske og kirurgiske sengeposter. Artiklene
måtte ha et sykepleieperspektiv, omhandle traumatisk stress og inneholde forebyggende
tiltak.
Hovedfunn: Vi har identifisert fire hovedtema og ett undertema i denne studien.
Hovedtemaene var peer support, stressavlastning, et positivt arbeidsmiljø og
mestringsstrategier. Debriefing plasserte vi under peer support. Temaene forklarte at
kollegial støtte var viktig. Bruken av stressavlastning varierte mye, noen syns dette
fungerte, mens andre ikke. Sykepleierne må mestre situasjonene istedenfor å unngå dem.
Debriefing viste seg å bedre kommunikasjonen, styrke teamet, øke forståelsen for
hverandres roller og derav pasientsikkerheten. For å få til dette kreves et godt samspill
mellom kollegaene med åpen kommunikasjon og et lyttende øre. Altså et godt psykososialt
arbeidsmiljø.
Konklusjon: Konklusjonen til denne litteraturstudien er at taktskifte forebygger
traumatisk stress. Debriefing, støttegrupper og støttesamtaler fungerer, men blir ikke
gjennomført tilstrekkelig og må komme så tidlig som mulig etter hendelsen. Et godt og
trygt arbeidsmiljø kan forebygge traumatisk stress. Det trengs likevel mye mer forskning
innen dette temaet. Aim: The goal of this study is to find out how to prevent traumatic stress in nurses, after
traumatic incidents. This may increase the health of the nurses and maintain a better care
for the patients.
Method: This review consists of six quantitative, two qualitative and one systematic
review. The articles include nurses who work in the ER, ICU, medical and surgical wards.
Studies were included if they satisfied all of the following inclusion criteria: a nurse
perspective, traumatic stress and preventive measures.
Main findings: Four main themes have been identifies in this study: peer support, stress
management, a positive work environment and coping strategies. We also added debriefing
as an under sub to peer support. The data demonstrate the importance of having a
supportive social network and being able to talk things over with colleagues. The use of
stress management varied a lot, some thought it was helpful, while others did not. Nurses
have to cope with the situation instead of avoiding it. Debriefing improved team
communication, strengthened the team, the knowledge of each role on the team and patient
safety. To manage this, the colleagues have to have an open communication and be able to
listen to each other.
Conclusion: The conclusions of this study suggest that change of pace prevents traumatic
stress. Debriefing, support groups and peer support works, but is not used enough and
should be used as early as possible. Although, more research needs to be done on this field.