dc.contributor.advisor | Kvello, Pål | |
dc.contributor.advisor | Høydal, Øyvind Arne | |
dc.contributor.author | Wiik, Viktoria | |
dc.date.accessioned | 2022-07-21T17:21:08Z | |
dc.date.available | 2022-07-21T17:21:08Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:104871985:21624718 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3007649 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg testet ut et nyutviklet nervebyggesett i biologi 1.
Nervebyggesettet består av pluggbare elektroniske modeller av nerveceller. Denne studien tar
for seg hvordan bruk av dette nervebyggesettet kan påvirke elevers læringsutbytte og
motivasjon i undervisning om nervesystemet i biologi 1. For å gi svar på dette har det blitt
gjennomført et undervisningsopplegg om nervesystemet i 6 ulike biologi1-klasser, hvor det
ble samlet inn pre- og post-oppgaver fra 113 elever, og tatt lyd- og videoopptak av 13 grupper
under et gruppearbeid.
Studien er en eksperimentell studie der halvparten av elevene har benyttet seg av
nervebyggesettet, mens den andre halvdelen ikke har gjort det. Disse to gruppene blir
sammenliknet med hverandre for å se hvordan nervebyggesettet påvirker læringsutbytte og
motivasjon. For å måle elevenes læringsutbytte har resultatene fra pre- og post-testene blitt
analysert i SPSS. Datamaterialet knyttet til motivasjon er analysert ut ifra de tre
grunnleggende behovene i selvbestemmelsesteorien; opplevelse av kompetanse, tilhørighet og
autonomi.
Resultater fra studien gir indikasjoner på at bruk av nervebyggesettet i biologi 1 undervisning
kan bidra til å øke læringsutbytte og autonom motivasjon hos elevene. Et hovedfunn er at
elever som bruker nervebyggesettet tegner mer komplekse nervenettverk, sammenlignet med
elevene som ikke har benyttet seg av byggesettet. | |
dc.description.abstract | In this master project, I have tested a newly developed nerve building kit in high school
biology. The nerve building kit consists of pluggable electronic models of neurons. The aim
of this study is to examine how the use of this nerve building kit can affect students’ learning
outcome and motivation, in teaching about the nervous system in high school biology. To
provide an answer to this, a biology lesson about the nervous system has been conducted in 6
different biology classes. In these lessons there have been collected pre- and post-testes from
113 biology-students, and audio and video recordings of 13 groups during a group
assignment.
The study is an experimental study where a half of the students have been using the nerve
building kit, while the other half have not. These two groups are compared with each other, to
see how the nerve building kit affects learning outcomes and motivation. To measure students'
learning outcomes, the results from the pre- and post-tests have been analysed in SPSS. On
the other hand the data material related to motivation is analysed on the basis of the three
basic needs in the theory of self-determination; experience of competence, belonging and
autonomy.
The results from this master project indicates that use of the nerve building kit in high school
biology, can increase students’ learning outcomes and autonomous motivation. A main result
is that the students who used the nerve building kit draw more complex nerve networks,
compared to the students that did not used the building kit. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Bruk av nervebyggesett i Biologi 1 - motivasjon og læring | |
dc.type | Master thesis | |