Bruk av nervebyggesett i Biologi 1 - motivasjon og læring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007649Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3818]
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg testet ut et nyutviklet nervebyggesett i biologi 1.Nervebyggesettet består av pluggbare elektroniske modeller av nerveceller. Denne studien tarfor seg hvordan bruk av dette nervebyggesettet kan påvirke elevers læringsutbytte ogmotivasjon i undervisning om nervesystemet i biologi 1. For å gi svar på dette har det blittgjennomført et undervisningsopplegg om nervesystemet i 6 ulike biologi1-klasser, hvor detble samlet inn pre- og post-oppgaver fra 113 elever, og tatt lyd- og videoopptak av 13 grupperunder et gruppearbeid.
Studien er en eksperimentell studie der halvparten av elevene har benyttet seg avnervebyggesettet, mens den andre halvdelen ikke har gjort det. Disse to gruppene blirsammenliknet med hverandre for å se hvordan nervebyggesettet påvirker læringsutbytte ogmotivasjon. For å måle elevenes læringsutbytte har resultatene fra pre- og post-testene blittanalysert i SPSS. Datamaterialet knyttet til motivasjon er analysert ut ifra de tregrunnleggende behovene i selvbestemmelsesteorien; opplevelse av kompetanse, tilhørighet ogautonomi.
Resultater fra studien gir indikasjoner på at bruk av nervebyggesettet i biologi 1 undervisningkan bidra til å øke læringsutbytte og autonom motivasjon hos elevene. Et hovedfunn er atelever som bruker nervebyggesettet tegner mer komplekse nervenettverk, sammenlignet medelevene som ikke har benyttet seg av byggesettet. In this master project, I have tested a newly developed nerve building kit in high schoolbiology. The nerve building kit consists of pluggable electronic models of neurons. The aimof this study is to examine how the use of this nerve building kit can affect students’ learningoutcome and motivation, in teaching about the nervous system in high school biology. Toprovide an answer to this, a biology lesson about the nervous system has been conducted in 6different biology classes. In these lessons there have been collected pre- and post-testes from113 biology-students, and audio and video recordings of 13 groups during a groupassignment.
The study is an experimental study where a half of the students have been using the nervebuilding kit, while the other half have not. These two groups are compared with each other, tosee how the nerve building kit affects learning outcomes and motivation. To measure students'learning outcomes, the results from the pre- and post-tests have been analysed in SPSS. Onthe other hand the data material related to motivation is analysed on the basis of the threebasic needs in the theory of self-determination; experience of competence, belonging andautonomy.
The results from this master project indicates that use of the nerve building kit in high schoolbiology, can increase students’ learning outcomes and autonomous motivation. A main resultis that the students who used the nerve building kit draw more complex nerve networks,compared to the students that did not used the building kit.