dc.contributor.advisor | Stormo, Arne | |
dc.contributor.author | Flatabø, Kristian | |
dc.contributor.author | Øberg, Sven Haldor Wiik | |
dc.date.accessioned | 2022-07-16T17:23:34Z | |
dc.date.available | 2022-07-16T17:23:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:112394240:44007646 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3006300 | |
dc.description.abstract | Den nye læreplanen fra 2020 sier at naturfag skal bidra til nysgjerrighet hos elever.
Denne studien har derfor til hensikt å undersøke hvordan lærere jobber med å fremme
elevers nysgjerrighet i undervisning utenfor klasserommet. Dette er gjort med en
induktiv, kvalitativ og fenomenologisk tilnærming. Datamaterialet er innhentet gjennom
fire intervjuer, hvor utvalget består av lærere som innehar erfaring med
naturfagundervisning utenfor klasserommet. Videre er empirien analysert og kategorisert
ved å bruke en metode som ligger tett opp mot tematisk analyse.
Resultatene antyder at arbeidet med nysgjerrighet kan være komplekst. Lærerne
beskrev ulike strategier for hvordan en kan legge til rette for at elevene skal kunne bli
nysgjerrig utenfor klasserommet. Elevdeltagelse, utforskende undervisning, frihet
innenfor rammene, deling av nysgjerrighet, tid og læreren som forbilde ble blant annet
nevnt som faktorer som kan påvirke elevers nysgjerrighet positivt. Studien viste hvordan
nysgjerrighet kan oppstå i ulike situasjoner, hvor graden av spontanitet og elevers
tidligere kunnskapsnivå skiller situasjonene. Etter at nysgjerrigheten har oppstått trakk
lærerne frem hvordan de støttet opp under nysgjerrigheten på ulike måter. Dette ble
gjort gjennom ulike former for anerkjennelse, som å ta tak i nysgjerrigheten, gi tid og
rom, og stille spørsmål tilbake til elevene. Lærerne opplevde ulike utfordringer i arbeidet
med å fremme elevers nysgjerrighet. Her ble både alder og pubertet, og tidspress fra
ulike aktører trukket frem som hindringer.
Samlet viser studien at lærere kan bruke ulike strategier i arbeidet med å fremme
nysgjerrighet hos elever utenfor klasserommet. Flere av strategiene vil kunne føre til
positive ringvirkninger som bidrar til å fremme fremtidig nysgjerrighet i en
selvforsterkende spiral. | |
dc.description.abstract | The new Norwegian curriculum from 2020 states that science should contribute to
students' curiosity. This study therefore aims to investigate how teachers work to
promote students' curiosity in teaching outside the classroom. This is done with an
inductive, qualitative, and phenomenological approach. The data material was obtained
through four interviews, where the sample consisted of teachers who have experience
with science teaching outside the classroom. Furthermore, the empirical data are
analyzed and categorized using a method that is close to a thematic analysis.
The results suggest that working with curiosity can be complex. The teachers described
different strategies for how to make it possible for the students to be curious outside the
classroom. Student participation, inquiry-based teaching, freedom within the framework,
sharing of curiosity, time and the teacher as a role model were among other things
mentioned as factors that can positively affect students' curiosity. The study showed how
curiosity can arise in different situations, where the degree of spontaneity and students'
previous level of knowledge separate the situations. After the curiosity arose, the
teachers highlighted how they supported the curiosity in different ways. This was done
through various forms of acknowledgement, such as addressing curiosity, giving time and
space, and asking questions back to the students. The teachers experienced various
challenges in the work of promoting students' curiosity. Here, both age and puberty, and
time pressure from various actors were highlighted as obstacles.
Overall, the study shows that teachers can use different strategies in the work of
promoting curiosity in students outside the classroom. Several of the strategies could
lead to positive ripple effects that help promote future curiosity in a self-reinforcing
spiral. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | La nysgjerrigheten blomstre | |
dc.type | Master thesis | |