Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor- Nord, Torodd Skjerve
dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisor- Siedziako, Bartosz
dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisor- Fenerci, Aksel
dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisor- Walle, Lars
dc.contributor.authorNajdorf, Emil
dc.date.accessioned2022-07-15T17:20:00Z
dc.date.available2022-07-15T17:20:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113102842:34814721
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005914
dc.description.abstractDenne rapporten er en statistisk analyse av tilstanden til et utvalg av ferjekaier i Møre og Romsdal Fylke. Det blir sett på hvordan skader har utviklet seg over tid, hvordan de er oppdaget, og undersøke mulige årsaker til utviklingen. Skadedataene som er benyttet i analysen er hentet ut fra databasen til Statens Vegvesen ved navn Brutus. Disse dataene er innhentet for å undersøke flere faktorer som utgjør en skade. Dataene blir behandlet i Excel for å skille faktorene fra hverandre for så å bli visualisert. Presenteringen av resultatene tar form i ulike diagrammer som viser informasjon om de forskjellige skadedataene, hvordan disse er fordelt mellom hver ferjekai og hvordan de har utviklet seg over et bestemt tidsrom. Ut ifra disse resultatene har det særlig kommet frem betydelige skjevfordelinger av skadedataene mellom de observerte ferjekaiene og opphavsår til skadene. Dette gir grunnlag for å undersøke mulige forklaringer eller årsaker. Videre blir det gjennomført en inspeksjon hvor det har vert mulig å observere skadevurderingsprosessen til ferjekaier i praksis, samtidig som en samtale med bruinspektør gir flere oppklaringer. Resultater fra diagrammene og observasjoner fra inspeksjonen blir diskutert med grunnlag i bakgrunnsteorien for å utforske mulige forklaringer. Noen sentrale konklusjoner i rapporten er at en gruppe av de utvalgte ferjekaiene som har et større skadeomfang, kan forklares av stor aldersforskjell fra de resterende kaiene, og at skjevfordelingen av opphavsår kan komme av endret praksis i inspeksjonsprosessen som har tredd i kraft i denne perioden.
dc.description.abstractThis report is a statistical analysis of the conditions of a selection of ferry docks in Møre og Romsdal County. It is observed how damages have developed over time, how they have been discovered and investigate possible causes of the development. The data which represent the damages in this analysis is collected from the database called Brutus operated by Statens Vegvesen. This data is collected for the purpose of investigating several underlying factors behind a damage. The data is processed in Excel to separate the factors from each other and then visualized. The presentation of the results takes form in several diagrams which shows information concerning the different types of damage data, how these are distributed among each dock and how it has developed over a certain timeframe. Based on presented results, significant skewed distributions of the damage data among the ferry docks and the year of damage origin have emerged. This provides the basis for investigating possible explanations and causes. Furthermore, an inspection is carried out where it has been possible to observe the damage assessment process for ferry docks in practice, at the same time as a conversation with the bridge inspector is providing several clarifications. Results from the diagrams and observations from the inspection are discussed on the basis of the background theory to explore possible explanations. Some key conclusions in the report are that a group of the selected ferry docks which have a greater extent of damage can be explained by a significant age difference from the remaining quays, and that the skewed distribution of damage origin years may be due to changed
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilstandsovervåkning av ferjekaier
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel