Hvordan kan bruk av kvikkbilder med konfigurerte terninger støtte den matematiske tankegangen hos åtte åttendeklassinger.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004946Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3692]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Subitizing er en iboende egenskap hos oss mennesker. Dette systemet gjør oss i stand til å oppfatte antallet objekter i en liten mengde uten å måtte telle dem. Groupitizing avhenger av subitizing, og angår utnyttelse av grupperingssignaler i kvikkbilder. I denne studien skal jeg dra nytte av subitizing- og groupitizing-fenomenene, ved å stimulere elevene med kanoniske prikkemønster i kvikkbilder. Studiens formål er å undersøke hvordan elevenes matematiske tankegang blir støttet gjennom grupperingene i kvikkbildene. På bakgrunn av det brukte jeg en blandet metode, der jeg hentet inn data gjennom en elektronisk test og intervju av elevenes strategier. Konklusjonen var at elevene ble ledet av grupperingen i kvikkbildene mot bestemte settkombinasjoner av distributiv lov, som deretter påvirket estimeringsprosessen til elevene.