A Virtual Reality Clinical Education Tool for Medical Students in Norway
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004390Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Medisinsk utdanning i Norge står for tiden ovenfor en utfordring; det er et ønskeå kunne øke antallet studentplasser, men muligheten for dette er begrenset avtilbudet til å gi praktisk klinikkundervisning.
Zimmer Digital er en start-up bedrift med en visjon om å lage en digital løsning pådette problemet, ved å integegrere VR simulering i den medisinske utdanningensom erstatning for manglende – eller et tillegg til allerede eksisterende – praktiskopplæring. Siden utvikling og innovasjon innenfor medisin skjer svært raskt, måen løsning være fleksibel nok til at den kan holde følge med fremtidige endringer.
Prosjektet søker etter muligheter for et slikt skalerbart rammeverk og delvis im-plementerer en slik programvareløsning. Denne har som mål å la brukere enkeltlage nye spillbare simuleringer på egenhånd og som dem derretter kan spille igjen-nom med VR. Siden løsningen støtter muligheten til å endre allerede eksisterndesimuleringer, eller lage nye, vil det være enklere å holde følge med eventuellefremtidige endringer.
Den vedlagte løsningen gir Zimmer Digital et programvare-rammeverk som forhåpent-ligvis kan hjelpe dem med å nå deres fremtidige mål. Medical Education in Norway is currently facing a challenge where they need toenroll more students but have limited capacity for practical clinical training.
Zimmer Digital is a start-up company with the vision to create a digital solutionfor said problem, by incorporating VR simulation in medical education as a sup-plement or addition to real-life practical training. As the medical field is subjectto rapid innovation, a solution needs to be flexible enough to keep up with futureadvances.
The project investigates possibilities for and partially implements a scalable soft-ware framework. It aims to allow users to easily create new playable simulationson their own, which they then can play through using VR. Such a solution isflexible and can adapt to future advances in the medical field and education, asoutdated simulations can easily be edited or replaced by entirely new simulations.
The proposed solution gives Zimmer Digital a framework, which they can furtherbuild upon to reach their goal.