Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFarup, Ivar
dc.contributor.authorHelgestad, Amund
dc.contributor.authorRønning, Kristian Aakervik
dc.contributor.authorLien, Thomas Vincent
dc.date.accessioned2022-07-09T17:21:45Z
dc.date.available2022-07-09T17:21:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106258538:111750422
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004390
dc.description.abstractMedisinsk utdanning i Norge står for tiden ovenfor en utfordring; det er et ønske å kunne øke antallet studentplasser, men muligheten for dette er begrenset av tilbudet til å gi praktisk klinikkundervisning. Zimmer Digital er en start-up bedrift med en visjon om å lage en digital løsning på dette problemet, ved å integegrere VR simulering i den medisinske utdanningen som erstatning for manglende – eller et tillegg til allerede eksisterende – praktisk opplæring. Siden utvikling og innovasjon innenfor medisin skjer svært raskt, må en løsning være fleksibel nok til at den kan holde følge med fremtidige endringer. Prosjektet søker etter muligheter for et slikt skalerbart rammeverk og delvis im- plementerer en slik programvareløsning. Denne har som mål å la brukere enkelt lage nye spillbare simuleringer på egenhånd og som dem derretter kan spille igjen- nom med VR. Siden løsningen støtter muligheten til å endre allerede eksisternde simuleringer, eller lage nye, vil det være enklere å holde følge med eventuelle fremtidige endringer. Den vedlagte løsningen gir Zimmer Digital et programvare-rammeverk som forhåpent- ligvis kan hjelpe dem med å nå deres fremtidige mål.
dc.description.abstractMedical Education in Norway is currently facing a challenge where they need to enroll more students but have limited capacity for practical clinical training. Zimmer Digital is a start-up company with the vision to create a digital solution for said problem, by incorporating VR simulation in medical education as a sup- plement or addition to real-life practical training. As the medical field is subject to rapid innovation, a solution needs to be flexible enough to keep up with future advances. The project investigates possibilities for and partially implements a scalable soft- ware framework. It aims to allow users to easily create new playable simulations on their own, which they then can play through using VR. Such a solution is flexible and can adapt to future advances in the medical field and education, as outdated simulations can easily be edited or replaced by entirely new simulations. The proposed solution gives Zimmer Digital a framework, which they can further build upon to reach their goal.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Virtual Reality Clinical Education Tool for Medical Students in Norway
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel