Prosjektering av nullutslipps-sightseeingfartøy
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003249Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven prosjekteres et konsept for å frakte turister utslippsfritt tur-retur Hellesylt-Geiranger som en del av Grønn Kai prosjektet. Konseptet er utviklet i samråd med MaritimePartner og baseres på et SWATH-skrog med helelektrisk batteridrift. Oppgaven tar for seghele designprosessen fra innledende konseptutvikling, til ferdig design. Underveis i oppgaven erdet gjort en rekke sammenlikninger av ulike alternativer innenfor flere disipliner. Poenget medsammenligningene er å belyse fordeler og ulemper med ulike alternativer, for deretter å velgedet som er best egnet for dette prosjektet.
Resultatene som kommer frem i rapporten vil ha forskjellig grad av usikkerhet knyttet til seg.Dette kommer av at gruppemedlemene ikke har like mye kunnskap innenfor alle disipliner, somfører til at antagelser må gjøres. Blant de data med størst usikkerhet, finner man motstandsberegningene. Her gir dataverktøy og modelltest store avvik fra hverandre.
I oppgaven er det lagt stor vekt påstrukturell analyse, med optimalisering av profiler og dermed vekt. Dette er gjort i henhold til regelverk. I beregninger på struktur er det gjort en delforenklinger i forhold til kurvatur, noe som gir usikkerhet i beregningene. Det er av den grunnvalgt å være konservativ i valg av endelige dimensjoner.
Leveransen består av en hovedrapport, linjetegning, generalarrangement, klassetegning, stabilitetsrapport og en enkel spesifikasjon for fartøyet. I tillegg er også styrkeberegninger ogmotstands-, bøyemoment- og skjærkraftkurver inkludert i vedlegg. In this thesis a concept is developed to transport tourists from Hellesylt to Geiranger and backwith zero emission. The thesis is part of a larger project ”Grønn Kai”, which aims to allow forcruise-tourists to visit Geiranger while still beeing in compliance with a new legislation. Theconcept is developed together with Maritime Partner and is based on a Small Waterplane AreaTwin Hull with fully electric driveline. The whole design process is described, with everythingfrom concept development to the finished design. Throughout the whole thesis are comparisonsof different alternatives discussed in detail in order to make the right decisions.
The results in this report have a variable degree of uncertainty. This is a result of limited knowledge in some areas, which allow for some uncertanty due to assumptions. The data with mostuncertainties is the resistance calculations. There are relatively big deviations when comparedto the measured data form the model test.
Structural analasys is a major part of this thesis. The structural members is optimized for thelowest possible weight through detailed calculations according to the design rules. In order tomanualy calculate structural dimensions, there are made assumptions which dont include all thenecessary geometry. This makes for some kind of uncertainty in the calculations. The selectedprofiles is therefore in some places unnecessary large.
The thesis consists of the main report, hull form drawing, general arrangement, structural members drawing, stability report and a simple vessel spesification. Further is detailed structuralcalculations, resistance curves, bending moment- and shear force diagrams attached in the appendix.