dc.contributor.advisor | Lien, Håvard Vollset | |
dc.contributor.advisor | Fiskerstrand, Tore | |
dc.contributor.author | Bergan-Skar, Håkon | |
dc.contributor.author | Viddal, Jonas | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T17:20:07Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T17:20:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:112131779:112133023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3003249 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven prosjekteres et konsept for å frakte turister utslippsfritt tur-retur Hellesylt-Geiranger som en del av Grønn Kai prosjektet. Konseptet er utviklet i samråd med Maritime
Partner og baseres på et SWATH-skrog med helelektrisk batteridrift. Oppgaven tar for seg
hele designprosessen fra innledende konseptutvikling, til ferdig design. Underveis i oppgaven er
det gjort en rekke sammenlikninger av ulike alternativer innenfor flere disipliner. Poenget med
sammenligningene er å belyse fordeler og ulemper med ulike alternativer, for deretter å velge
det som er best egnet for dette prosjektet.
Resultatene som kommer frem i rapporten vil ha forskjellig grad av usikkerhet knyttet til seg.
Dette kommer av at gruppemedlemene ikke har like mye kunnskap innenfor alle disipliner, som
fører til at antagelser må gjøres. Blant de data med størst usikkerhet, finner man motstandsberegningene. Her gir dataverktøy og modelltest store avvik fra hverandre.
I oppgaven er det lagt stor vekt påstrukturell analyse, med optimalisering av profiler og dermed vekt. Dette er gjort i henhold til regelverk. I beregninger på struktur er det gjort en del
forenklinger i forhold til kurvatur, noe som gir usikkerhet i beregningene. Det er av den grunn
valgt å være konservativ i valg av endelige dimensjoner.
Leveransen består av en hovedrapport, linjetegning, generalarrangement, klassetegning, stabilitetsrapport og en enkel spesifikasjon for fartøyet. I tillegg er også styrkeberegninger og
motstands-, bøyemoment- og skjærkraftkurver inkludert i vedlegg. | |
dc.description.abstract | In this thesis a concept is developed to transport tourists from Hellesylt to Geiranger and back
with zero emission. The thesis is part of a larger project ”Grønn Kai”, which aims to allow for
cruise-tourists to visit Geiranger while still beeing in compliance with a new legislation. The
concept is developed together with Maritime Partner and is based on a Small Waterplane Area
Twin Hull with fully electric driveline. The whole design process is described, with everything
from concept development to the finished design. Throughout the whole thesis are comparisons
of different alternatives discussed in detail in order to make the right decisions.
The results in this report have a variable degree of uncertainty. This is a result of limited knowledge in some areas, which allow for some uncertanty due to assumptions. The data with most
uncertainties is the resistance calculations. There are relatively big deviations when compared
to the measured data form the model test.
Structural analasys is a major part of this thesis. The structural members is optimized for the
lowest possible weight through detailed calculations according to the design rules. In order to
manualy calculate structural dimensions, there are made assumptions which dont include all the
necessary geometry. This makes for some kind of uncertainty in the calculations. The selected
profiles is therefore in some places unnecessary large.
The thesis consists of the main report, hull form drawing, general arrangement, structural members drawing, stability report and a simple vessel spesification. Further is detailed structural
calculations, resistance curves, bending moment- and shear force diagrams attached in the appendix. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Prosjektering av nullutslipps-sightseeingfartøy | |
dc.type | Bachelor thesis | |