Elevtjeneste og lærere som støtte i videregående opplæring - en kvantitativ studie av ungdoms opplevelser av støtte fra elevtjeneste og lærere knyttet til psykisk helse og ensomhet i videregående skole
Abstract
Dette prosjektet har fokus på elevtjenesten og læreres støtte til elever i videregående skole.
Målet med undersøkelsen er å finne ut om støtte har betydning for elevenes selvoppfatning,
psykiske helse og ensomhet. Det vil også bli sett på sammenhengen mellom selvoppfatning,
psykisk helse og ensomhet.
Prosjektet forventes å gi svar på følgende problemstilling: Hvilken betydning har støtte fra
elevtjeneste og lærere for ulike former for selvoppfatning, nedstemthet, angst og ensomhet hos
elever i videregående opplæring?
Det er benyttet en kvantitativ metode i prosjektet. For å belyse problemstillingen ble det
samlet inn data ved bruk av spørreskjema. I undersøkelsen deltok 579 elever fra to
videregående skoler i Nord-Trøndelag. Utvalget var elever på VG2 og VG3.
Resultatet indikerer at støtte fra elevtjeneste har betydning for de målte aspektene av
selvoppfatning og ensomhet. Lærernes støtte har betydning for akademisk og fysisk
selvoppfatning knyttet til utseende og nedstemthet. Fysisk selvoppfatning har som eneste
variabel direkte betydning for angst. Resultatene fra undersøkelsen er analysert og diskutert
opp mot teori og tidligere forskning. Det er også gitt en antydning på praktiske implikasjoner.