Show simple item record

dc.contributor.authorJohannessen, Laila Kristine
dc.date.accessioned2015-08-04T07:10:38Z
dc.date.available2015-08-04T07:10:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294333
dc.description.abstractDette prosjektet har fokus på elevtjenesten og læreres støtte til elever i videregående skole. Målet med undersøkelsen er å finne ut om støtte har betydning for elevenes selvoppfatning, psykiske helse og ensomhet. Det vil også bli sett på sammenhengen mellom selvoppfatning, psykisk helse og ensomhet. Prosjektet forventes å gi svar på følgende problemstilling: Hvilken betydning har støtte fra elevtjeneste og lærere for ulike former for selvoppfatning, nedstemthet, angst og ensomhet hos elever i videregående opplæring? Det er benyttet en kvantitativ metode i prosjektet. For å belyse problemstillingen ble det samlet inn data ved bruk av spørreskjema. I undersøkelsen deltok 579 elever fra to videregående skoler i Nord-Trøndelag. Utvalget var elever på VG2 og VG3. Resultatet indikerer at støtte fra elevtjeneste har betydning for de målte aspektene av selvoppfatning og ensomhet. Lærernes støtte har betydning for akademisk og fysisk selvoppfatning knyttet til utseende og nedstemthet. Fysisk selvoppfatning har som eneste variabel direkte betydning for angst. Resultatene fra undersøkelsen er analysert og diskutert opp mot teori og tidligere forskning. Det er også gitt en antydning på praktiske implikasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleElevtjeneste og lærere som støtte i videregående opplæring - en kvantitativ studie av ungdoms opplevelser av støtte fra elevtjeneste og lærere knyttet til psykisk helse og ensomhet i videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record