• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det er så naturlig at det er vanskelig å forklare" - En kvalitativ undersøkelse av barnehagelærerens opplevelse av omsorgsutøvelse på småbarnsavdeling

Ristesund, Anette Dræge
Master thesis
View/Open
Anette Dræge Ristesund.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/286231
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2677]
Abstract
Studien tar for seg omsorgsbegrepet og barnehagelærerens opplevelse av omsorgsutøvelse i barnehagen. Omsorgsutøvelsen og omsorgssynet er en stor del av praksisarbeidet i barnehagen, men er preget av langt mer enn det. Som omsorgsutøver har man med seg erfaringer, opplevelser og holdninger som farger omsorgsutøvelsen og relasjonene til andre, og vil derfor være spennende å få underlagt forskning.

Å samtale med barnehagelærerne, reflektere rundt deres tanker og opplevelser om omsorgsutøvelsen, kan gi ny innsikt i dets innhold og utfordringer. Dette gjelder både i generelt arbeid med barn og, som vektlagt i denne studien, på småbarnsavdeling. Problemstillingen er derfor som følger; Hvordan opplever barnehagelæreren rollen som omsorgsutøver på småbarnsavdeling?, og videre fokus vil være rettet mot relasjonelle utfordringer i barnehagehverdagen.

Det har vært sentralt å få innpass i barnehagelærernes tankeverden for å kunne oppnå den ønskelige innsikten, og som inngangsport har det blitt benyttet kvalitativ metode, med halvstrukturert intervju som tilnærming. Det er foretatt intervju av tre barnehagelærere som alle jobber som pedagogiske ledere på hver sin småbarnsavdeling. Studien er gjennomført som en del av et større samarbeid mellom NTNU og kommunen barnehagelærerne er rekruttert fra.

Funnene bærer preg av tre ulike barnehagelærere, men likevel kan man kjenne igjen mange av de samme utfordringene hos hver og en av dem. Omsorg har blitt drøftet opp mot barnehagelærernes oppfattelse av selve begrepet, og hvordan de opplever omsorgsutøvelsen som påvirket av teori, praksis og personlige opplevelser. I hvilken grad teori og refleksjon blir benyttes vedrørende omsorgsutøvelsen er preget i all hovedsak av de uformelle rammene på barnehagelærerens avdeling og arbeidsplass. Ved å se nærmere på omsorgsutøvelsens utfordringer, har det blitt drøftet hvordan relasjoner både utfordrer og skaper usikkerhet hos barnehagelærerne i sin omsorgsutøvelse, og makt har vist seg å være det som kanskje skaper størst usikkerhet i forhold til den daglige kontakten med barna.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit