Show simple item record

dc.contributor.authorRistesund, Anette Dræge
dc.date.accessioned2015-07-01T13:21:29Z
dc.date.available2015-07-01T13:21:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/286231
dc.description.abstractStudien tar for seg omsorgsbegrepet og barnehagelærerens opplevelse av omsorgsutøvelse i barnehagen. Omsorgsutøvelsen og omsorgssynet er en stor del av praksisarbeidet i barnehagen, men er preget av langt mer enn det. Som omsorgsutøver har man med seg erfaringer, opplevelser og holdninger som farger omsorgsutøvelsen og relasjonene til andre, og vil derfor være spennende å få underlagt forskning. Å samtale med barnehagelærerne, reflektere rundt deres tanker og opplevelser om omsorgsutøvelsen, kan gi ny innsikt i dets innhold og utfordringer. Dette gjelder både i generelt arbeid med barn og, som vektlagt i denne studien, på småbarnsavdeling. Problemstillingen er derfor som følger; Hvordan opplever barnehagelæreren rollen som omsorgsutøver på småbarnsavdeling?, og videre fokus vil være rettet mot relasjonelle utfordringer i barnehagehverdagen. Det har vært sentralt å få innpass i barnehagelærernes tankeverden for å kunne oppnå den ønskelige innsikten, og som inngangsport har det blitt benyttet kvalitativ metode, med halvstrukturert intervju som tilnærming. Det er foretatt intervju av tre barnehagelærere som alle jobber som pedagogiske ledere på hver sin småbarnsavdeling. Studien er gjennomført som en del av et større samarbeid mellom NTNU og kommunen barnehagelærerne er rekruttert fra. Funnene bærer preg av tre ulike barnehagelærere, men likevel kan man kjenne igjen mange av de samme utfordringene hos hver og en av dem. Omsorg har blitt drøftet opp mot barnehagelærernes oppfattelse av selve begrepet, og hvordan de opplever omsorgsutøvelsen som påvirket av teori, praksis og personlige opplevelser. I hvilken grad teori og refleksjon blir benyttes vedrørende omsorgsutøvelsen er preget i all hovedsak av de uformelle rammene på barnehagelærerens avdeling og arbeidsplass. Ved å se nærmere på omsorgsutøvelsens utfordringer, har det blitt drøftet hvordan relasjoner både utfordrer og skaper usikkerhet hos barnehagelærerne i sin omsorgsutøvelse, og makt har vist seg å være det som kanskje skaper størst usikkerhet i forhold til den daglige kontakten med barna.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Det er så naturlig at det er vanskelig å forklare" - En kvalitativ undersøkelse av barnehagelærerens opplevelse av omsorgsutøvelse på småbarnsavdelingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record