Artefakter i sosialt samspill - Tegn på læring i undervisning av voksne døve innvandrere
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285364Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg har i denne studien undersøkt hvordan læringsressursen I Norge. En tegnspråklig ressurs i 50 timer samfunnskunnskap for voksne døve innvandrere (I Norge) ble brukt i undervisning av voksne døve innvandrere. I Norge er en læringsressurs utviklet for voksne døve innvandrere som mottar undervisning etter Læreplan i 50 timer samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Læringsressursen er nettbasert og språket er norsk tegnspråk.
Problemstillingen i studien er: Hvordan brukes læringsressursen «I Norge» av voksne døve innvandrere? Med utgangspunkt i denne problemstillingen har jeg også undersøkt hvordan deltakerne samhandler med læringsressursen og hvordan denne samhandlingen viser tegn på læring.
Denne videografiske studien er gjort med utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv der læring skjer ved deltakelse i aktivitet og som en konsekvens av deltakelsen. I denne studien er artefakters betydning for læring sentralt. Artefakter medierer informasjon og perspektiver gjennom ulike kulturelle redskaper som bidrar til å strukturere det vi ser og opplever. Jeg har undersøkt hvordan ulike artefakter som språk, inskripsjoner, bilder og film i læringsressursen I Norge påvirker samhandling i klasserommet og viser tegn på læring hos elevene.
Funnene i studien viser at læringsressursens utforming og innhold påvirker, sammen med lærers organisering av undervisningen, hvordan deltakere og læringsressurs samhandler og hvordan elevene re-konstruerer og re-presenterer kunnskap.