Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøvås, Mette Eid
dc.date.accessioned2015-06-23T07:20:15Z
dc.date.available2015-06-23T07:20:15Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285364
dc.description.abstractJeg har i denne studien undersøkt hvordan læringsressursen I Norge. En tegnspråklig ressurs i 50 timer samfunnskunnskap for voksne døve innvandrere (I Norge) ble brukt i undervisning av voksne døve innvandrere. I Norge er en læringsressurs utviklet for voksne døve innvandrere som mottar undervisning etter Læreplan i 50 timer samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Læringsressursen er nettbasert og språket er norsk tegnspråk. Problemstillingen i studien er: Hvordan brukes læringsressursen «I Norge» av voksne døve innvandrere? Med utgangspunkt i denne problemstillingen har jeg også undersøkt hvordan deltakerne samhandler med læringsressursen og hvordan denne samhandlingen viser tegn på læring. Denne videografiske studien er gjort med utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv der læring skjer ved deltakelse i aktivitet og som en konsekvens av deltakelsen. I denne studien er artefakters betydning for læring sentralt. Artefakter medierer informasjon og perspektiver gjennom ulike kulturelle redskaper som bidrar til å strukturere det vi ser og opplever. Jeg har undersøkt hvordan ulike artefakter som språk, inskripsjoner, bilder og film i læringsressursen I Norge påvirker samhandling i klasserommet og viser tegn på læring hos elevene. Funnene i studien viser at læringsressursens utforming og innhold påvirker, sammen med lærers organisering av undervisningen, hvordan deltakere og læringsressurs samhandler og hvordan elevene re-konstruerer og re-presenterer kunnskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleArtefakter i sosialt samspill - Tegn på læring i undervisning av voksne døve innvandrerenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel