«Nei, å gjøre mer av det du ikke kan? Det tror jeg ikke noe på»
Description
Full text not available
Abstract
Denne kvalitative intervjustudien har som formål å få innsikt i læreres opplevelser,erfaringer og forståelse av sin rolle ved tilpasset opplæring i det ordinære klasserommetfor elever med særskilte behov. Følgende problemstilling er valgt:
Hvordan opplever læreren sin rolle i tilrettelegging for elever med særskilte behovi den ordinære undervisningen?
I denne studien har jeg tatt sikte på å få frem et helhetsbilde av lærernes opplevelsergjennom lærernes egne beskrivelser. Studien er avgrenset til å dreie seg om tilrettelagtundervisning i det ordinære klasserommet og til elever med særskilte behov i de tilfellerhvor de ikke får spesialundervisning. Med utgangspunkt studiens formål og problemstilling er teori og forskning om inkludering og inkluderingens historie, tilpasset opplæring, lærerrollen og samarbeidet i skolen valgt som teoretisk forankring. Studiens utvalg består av tre erfarne lærere på ungdomstrinnet, fra tre ulike skoler i Norge. De tre lærerne har blitt intervjuet gjennom et semistrukturert intervju. For å søke lærernes perspektiv ut ifra problemstillingen, er det valgt en analyseform med fokus på mening gjennom fenomenologiske og hermeneutiske forståelsesmåter.
Intervjuet danner grunnlaget for utarbeidelsen av åtte hovedkategorier. Disse er:Inkluderende og tilpasset opplæring, samarbeid, skoleinternt samarbeid, skoleeksterntsamarbeid, lærerrollen og ansvar, lærerrollen og kunnskap, lærerrollen og autonomi oglærerrollen i forholdet mellom erfaringsbasert kunnskap og metodefrihet.
Funn fra intervjuundersøkelsen indikerer at lærerne opplever inkluderingen iklasserommet for elever med særskilte behov som positivt for eleven selv, men også forderes medelever. Men lærerne ønsker større muligheter til å fokusere på elevenesstyrker, og de opplever at skolens danningsoppdrag kommer mer i bakgrunnen, da detteikke blir målt. Inkluderingen kan ellers erfares som utfordrende da alle elevene skal inn iden samme rammen. Lærerne forstår en uklar grense mellom spesialpedagogikk ogtilpasset opplæring. Andre sentrale funn er at lærerne opplever profesjonsfellesskapetsom viktig for følelsen av å strekke til, men samarbeidet internt og eksternt i skolenoppleves mangelfullt på en del områder. Lærerne uttrykker at de ikke får støtte itilrettelegging for elever med særskilte behov i den ordinære undervisningen. Et sentraltfunn er at lærerne sitter med dårlig samvittighet for å ikke strekke til. Mye ansvar fallerpå læreren, det går utover enkeltelever. Kunnskap er viktig, men holdninger eroverordnet for læringsutbytte i en skole for alle. Lærerne opplever mye autonomi itilretteleggingen, men de ønsker seg tydeligere rammer. The purpose of this qualitative interview study is to acquire insight into the teachers’experience and understanding of their role in adapted education for students with specialneeds in the ordinary classroom. The following research question has been chosen:
How does the teacher experience their role in adaptive education for studentswith special needs in the ordinary classroom?
This study aims to produce a holistic image of the teachers’ experience through theirown descriptions. The study is delimited to revolve around adaptive education in theordinary classroom and to students with special needs when they do not receive specialeducation.
The study’s purpose and research questions create a basis for the theoretical frameworkchosen. The study’s selection consists of three experienced teachers from three separatelower secondary schools in Norway. The teachers have been interviewed through a semistructured interview. To construct a holistic image of the teachers’ experiences, theanalysis focuses on meaning through a phenomenological and hermeneutical framework.The interview creates the basis for eight main categories. These are: Inclusive andadaptive education, cooperation, internal school cooperation, external school cooperation, the teacher’s role and accountability, the teacher’s role and knowledge, the teacher’s role and autonomy, and the teacher’s role in the relationship between experience-based knowledge and academic freedom.
The findings from the interview-study indicates that the teachers understand inclusion inthe classroom for students with special needs as a positive for the students themselves,but also for the students’ classmates. However, the teachers wish for more opportunityin focusing on the students’ strengths, and they experience that the school’s duty indeveloping form, as opposed to knowledge, is underemphasized from lack of evaluation.Moreover, the teachers depict inclusion as challenging in the cases where all studentsshould be in the same fixture. The teachers interpret an undefined boundary betweenspecial education and adaptive education.
Moreover, other significant findings suggests that the teachers experience professionalcooperation to be important for the feeling of doing their job sufficiently, but theyperceive internal and external school cooperation as inadequate in many areas. Theyproclaim that they do not receive support in adaptive education for students with specialneeds in the ordinary classroom. Lastly, a meaningful finding is that the teachersexperience guild for not being able to do their job adequately. A broad responsibility fallsupon the teacher, and this affects students with special needs. The teachers considerknowledge as vital, but attitudes more so in learning outcomes in a ‘school for all’. Theyalso experience notable autonomy, but they wish for more a defined outline.