Fremstilling av familieformer i samfunnsfag - en lærebokanalyse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785064Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne FOU-oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan lærebøker fra rundt 1980-tallet og dagens lærebøker fremstiller ulike former for familie. Gjennom en dokumentanalyse har fire ulike lærebøker blitt undersøkt med utgangspunkt i denne problemstillingen: Hvordan fremstiller læreverk fra 1978/1981 og 2018/2020 ulike familieformer for elevene på småtrinnet? Lærebøkene som er brukt er O-fag 2b, O-fag 4A, Arena 1-2 og Spire 4. Oppgaven er bygget på teori rundt familie, ulike familieformer, utviklingen av familien over tid og utdrag fra de gjeldene læreplanene. Utdrag fra de fire bøkene er satt inn i to ulike tabeller og deretter analysert. Funnene fra undersøkelsen viser at de to gamle lærebøkene fremstiller en biologisk tilnærming av det å gjøre slektskap, og har en mer tradisjonell gammeldags tilnærming til familien med fokus på mor, far og barn. De to nyere bøkene har derimot fulgt utviklingen i samfunnet og tar for seg det som går under paraplybegrepet stjernefamilien. Vi møter også former for familie som er skapt gjennom lovverk, for eksempel ekteskap og adopsjon, og gjennom oppfostring uten biologisk tilknytning.