Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOverrein, Per
dc.contributor.authorSchjetne, Lena
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:45Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80062743:39527675
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785064
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne FOU-oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan lærebøker fra rundt 1980-tallet og dagens lærebøker fremstiller ulike former for familie. Gjennom en dokumentanalyse har fire ulike lærebøker blitt undersøkt med utgangspunkt i denne problemstillingen: Hvordan fremstiller læreverk fra 1978/1981 og 2018/2020 ulike familieformer for elevene på småtrinnet? Lærebøkene som er brukt er O-fag 2b, O-fag 4A, Arena 1-2 og Spire 4. Oppgaven er bygget på teori rundt familie, ulike familieformer, utviklingen av familien over tid og utdrag fra de gjeldene læreplanene. Utdrag fra de fire bøkene er satt inn i to ulike tabeller og deretter analysert. Funnene fra undersøkelsen viser at de to gamle lærebøkene fremstiller en biologisk tilnærming av det å gjøre slektskap, og har en mer tradisjonell gammeldags tilnærming til familien med fokus på mor, far og barn. De to nyere bøkene har derimot fulgt utviklingen i samfunnet og tar for seg det som går under paraplybegrepet stjernefamilien. Vi møter også former for familie som er skapt gjennom lovverk, for eksempel ekteskap og adopsjon, og gjennom oppfostring uten biologisk tilknytning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFremstilling av familieformer i samfunnsfag - en lærebokanalyse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel