Motivasjon for førstegangstjenesten
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784662Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien forsøker å belyse hvilke forhold rekrutter i Forsvaret opplever sombetydningsfulle for egen motivasjon for resten av førstegangstjenesten. Problemstillingentar utgangspunkt i vernepliktiges erfaringer og opplevelser fra rekruttskolen. Studienbaserer seg på kvalitative intervjuer som er gjennomført ved rekruttskolen KNM HaraldHaarfagre. Utvalget består av åtte vernepliktige soldater, fra åtte ulike tropper. På dettidspunktet intervjuene ble gjennomført, hadde informantene vært inne iførstegangstjenesten i nesten åtte uker, og de hadde nettopp fullført rekruttskolen.
Rekruttskolen KNM Harald Haarfagre er en militærleir hvor vernepliktige i Sjø- ogLuftforsvarets tilbringer de første åtte ukene av førstegangstjenesten deres. Her skal deigjennom grunnleggende soldatutdanning, og fordeles til de stillingene de skal besitteresten av førstegangstjenesten. Det tilstrebes å gjøre overgangen fra det sivile til detmilitære så skånsom som mulig. På tross av at dette gjøres gradvis, så opplever mangeav rekruttene dette som en brå overgang. En del av læringsprosessen er at rekrutteneskal bli vant til samarbeid, og det å jobbe i team. Undervisningsprogrammet rekrutteneskal igjennom er på rundt 350 timer, og det undervises i flere ulike fag. Det stilles kravtil den enkelte rekrutt om å prestere innenfor de fagene de utdannes i, men det er ogsået mål at rekruttene får oppleve mestringsfølelse.
Funnene fra denne studien belyser enkelte faktorer som danner grunnlag for å reflektereomkring videre arbeid med rekruttutdanning. Gjentatte ganger forklarer informantenehvordan de sosiale forholdene har bidratt til å motivere dem underveis i rekruttskolen,samtidig som det har motivert dem for videre tjeneste. Viktigheten av å skape en arenahvor rekruttene kan oppleve mestringsfølelse synes også å være meget fremtredende, daflere av informantene beskriver opplevelsen av å mestre nye ting som motiverende.Enkelte forteller at de motiveres av tanken på at de skal ta i bruk deres ny-ervervedekunnskap og ferdigheter, og at de gleder seg til å møte nye utfordringer på dereskommende tjenestested. I funnene fra denne studien, så virker det også som at flere avinformantene opplever utfordringer knyttet til manglende kunnskap og innsikt. Detteunderstreker viktigheten av å ha innsikt i oppgaver som skal utføres, da det kan bidra tilå gi utøveren en sterkere forventning om å mestre dem. For enkelte, så førte mangelenpå innsikt og kunnskap til at de mistrivdes under de første ukene på rekruttskolen.
Funnene ble belyst av teori knyttet til mestringsforventning og selvbestemmelse. Dennestudien vil forhåpentligvis kunne være et tilskudd til tilretteleggingen av videre utdanningpå rekruttskoler i Forsvaret, eller ved andre lignende institusjoner. This study aims to investigate which conditions impact the motivation of NorwegianArmed Forces recruits during their conscription. This research is based on conscripts’experiences from basic training. The study is based on eight qualitative interviewscompleted at the basic training camp, KNM Harald Haarfagre. At the time of theinterviews, the eight individual informants had just finished their eighth and last week ofbasic training.
KNM Harald Haarfagre is a military base where recruits in the Royal Norwegian Airforceand Navy spend the first eight weeks of their conscript. At this base, the recruits will gothrough basic training and be distributed to the positions they will fill for their conscript.Even though trainers attempt to make the transition from civilian life as gentle aspossible, many recruits experience this is as an abrupt change. A part of this process isthat the recruits will be taught how to cooperate and work in teams. The basic trainingprogram consists of approximately 350 hours and covers several subjects. The recruitsare expected to perform within these subjects, with the primary goal being to master thedifferent necessary skills.
The findings from this study illuminated factors that call for further reflection on thetraining of future recruits. On multiple occasions, the informants described how socialrelationships contributed to their motivation during basic training and for the rest of theconscript. The importance of creating an environment where recruits can experience themastering of a specific skill is prominent. The informants stated that they were motivatedby thoughts of using their newly acquired knowledge and skills. They stated that theywere looking forward to meeting new challenges in their future military position.However, the informants also experienced challenges that were caused by their lack ofknowledge and insight. These challenges emphasize the importance of having knowledgeabout the tasks that are about to be performed. This knowledge can contribute to ahigher expectation of mastering the task. For some recruits, this lack of insight andknowledge made them feel miserable during their first few weeks of basic training.
The theory surrounding self-efficacy and self-determination supported these findings.This study will hopefully be an addition to the facilitation of future education at militarybases in the Norwegian Armed Forces, and other similar institutions.