dc.contributor.advisor | Tønseth, Christin | |
dc.contributor.author | Jensen, Martin | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T17:37:43Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T17:37:43Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:59477368:10014065 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2784662 | |
dc.description.abstract | Denne studien forsøker å belyse hvilke forhold rekrutter i Forsvaret opplever som
betydningsfulle for egen motivasjon for resten av førstegangstjenesten. Problemstillingen
tar utgangspunkt i vernepliktiges erfaringer og opplevelser fra rekruttskolen. Studien
baserer seg på kvalitative intervjuer som er gjennomført ved rekruttskolen KNM Harald
Haarfagre. Utvalget består av åtte vernepliktige soldater, fra åtte ulike tropper. På det
tidspunktet intervjuene ble gjennomført, hadde informantene vært inne i
førstegangstjenesten i nesten åtte uker, og de hadde nettopp fullført rekruttskolen.
Rekruttskolen KNM Harald Haarfagre er en militærleir hvor vernepliktige i Sjø- og
Luftforsvarets tilbringer de første åtte ukene av førstegangstjenesten deres. Her skal de
igjennom grunnleggende soldatutdanning, og fordeles til de stillingene de skal besitte
resten av førstegangstjenesten. Det tilstrebes å gjøre overgangen fra det sivile til det
militære så skånsom som mulig. På tross av at dette gjøres gradvis, så opplever mange
av rekruttene dette som en brå overgang. En del av læringsprosessen er at rekruttene
skal bli vant til samarbeid, og det å jobbe i team. Undervisningsprogrammet rekruttene
skal igjennom er på rundt 350 timer, og det undervises i flere ulike fag. Det stilles krav
til den enkelte rekrutt om å prestere innenfor de fagene de utdannes i, men det er også
et mål at rekruttene får oppleve mestringsfølelse.
Funnene fra denne studien belyser enkelte faktorer som danner grunnlag for å reflektere
omkring videre arbeid med rekruttutdanning. Gjentatte ganger forklarer informantene
hvordan de sosiale forholdene har bidratt til å motivere dem underveis i rekruttskolen,
samtidig som det har motivert dem for videre tjeneste. Viktigheten av å skape en arena
hvor rekruttene kan oppleve mestringsfølelse synes også å være meget fremtredende, da
flere av informantene beskriver opplevelsen av å mestre nye ting som motiverende.
Enkelte forteller at de motiveres av tanken på at de skal ta i bruk deres ny-ervervede
kunnskap og ferdigheter, og at de gleder seg til å møte nye utfordringer på deres
kommende tjenestested. I funnene fra denne studien, så virker det også som at flere av
informantene opplever utfordringer knyttet til manglende kunnskap og innsikt. Dette
understreker viktigheten av å ha innsikt i oppgaver som skal utføres, da det kan bidra til
å gi utøveren en sterkere forventning om å mestre dem. For enkelte, så førte mangelen
på innsikt og kunnskap til at de mistrivdes under de første ukene på rekruttskolen.
Funnene ble belyst av teori knyttet til mestringsforventning og selvbestemmelse. Denne
studien vil forhåpentligvis kunne være et tilskudd til tilretteleggingen av videre utdanning
på rekruttskoler i Forsvaret, eller ved andre lignende institusjoner. | |
dc.description.abstract | This study aims to investigate which conditions impact the motivation of Norwegian
Armed Forces recruits during their conscription. This research is based on conscripts’
experiences from basic training. The study is based on eight qualitative interviews
completed at the basic training camp, KNM Harald Haarfagre. At the time of the
interviews, the eight individual informants had just finished their eighth and last week of
basic training.
KNM Harald Haarfagre is a military base where recruits in the Royal Norwegian Airforce
and Navy spend the first eight weeks of their conscript. At this base, the recruits will go
through basic training and be distributed to the positions they will fill for their conscript.
Even though trainers attempt to make the transition from civilian life as gentle as
possible, many recruits experience this is as an abrupt change. A part of this process is
that the recruits will be taught how to cooperate and work in teams. The basic training
program consists of approximately 350 hours and covers several subjects. The recruits
are expected to perform within these subjects, with the primary goal being to master the
different necessary skills.
The findings from this study illuminated factors that call for further reflection on the
training of future recruits. On multiple occasions, the informants described how social
relationships contributed to their motivation during basic training and for the rest of the
conscript. The importance of creating an environment where recruits can experience the
mastering of a specific skill is prominent. The informants stated that they were motivated
by thoughts of using their newly acquired knowledge and skills. They stated that they
were looking forward to meeting new challenges in their future military position.
However, the informants also experienced challenges that were caused by their lack of
knowledge and insight. These challenges emphasize the importance of having knowledge
about the tasks that are about to be performed. This knowledge can contribute to a
higher expectation of mastering the task. For some recruits, this lack of insight and
knowledge made them feel miserable during their first few weeks of basic training.
The theory surrounding self-efficacy and self-determination supported these findings.
This study will hopefully be an addition to the facilitation of future education at military
bases in the Norwegian Armed Forces, and other similar institutions. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Motivasjon for førstegangstjenesten | |
dc.type | Master thesis | |