Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøynes, Siri-Malen (Fødselspermisjon)
dc.contributor.advisorEnge, Ole
dc.contributor.authorBordal, Beate Schrader
dc.date.accessioned2021-09-28T17:25:27Z
dc.date.available2021-09-28T17:25:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:64504929:11617550
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784329
dc.description.abstractJeg ble litt overasket over hvor mye elevene kan, er en kvalitativ studie hvor jeg ser på læreres bruk av ulike læringsaktiviteter, helklassesamtale og samtaletrekk som redskap for å skape en aktiv tilnærming til matematikkfaget. Det teoretiske fundamentet for studien og datainnsamlingen tar utgangspunkt i Schoenfeld (2016c) sitt rammeverk Teaching for Robust Understanding (TRU), og Drageset (2014) sitt rammeverk med fokus på lærerens bruk av elevbidrag. Videre har jeg sett på bruken av Chapin et al. (2009) og Kazemi & Hintz (2014) sine samtaletrekk (gjenta, repetere, resonnere, tilføye, vente, snu og snakk og endre) som redskap for å støtte helklassesamtalen. For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålet har jeg brukt en kvalitativ studie som design, med observasjon, lydopptak og intervju som metode for datainnsamlingen. Hvilke læringsaktiviteter legger to lærere til rette for i matematikkundervisningen, og hvilken rolle har de i kommunikasjon med elevene? Hva kjennetegner deres kommunikasjon? Det er forskningsspørsmålet jeg ønsket å finne svar på. Funnene mine viste at læringsaktiviteter som oppgavevalg, tidsbruk og struktur, sammen med elevfokus og bruk av samtalen i undervisningen er viktige læringsaktiviteter lærerne kan ta i bruk for å oppnå god undervisningskvalitet. Studien avdekket at lærerne i stor grad legger opp undervisningen slik at elevene får mulighet til å resonnere, begrunne og forklare strategivalg og tanker. Lærerne legger også til rette for at elevene skal dele, og at de får god tid til dette. Undervisningsstrukturen som lærerne hadde valgt, var en blanding av gruppearbeid og helklassesamtaler. For å undersøke om undervisningen foregikk med god kvalitet, brukte jeg rammeverket til Schoenfeld. Jeg fant at undervisning av god kvalitet avhenger av lærerens bevissthet, bruk av samtalen og hva slags relasjon læreren har til elevene. Dette var elementer som spilte en rolle for hvordan lærerne brukte verktøy og redskaper som støtter produktive klasseromsdiskusjoner.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleJeg ble litt overasket over hvor mye elevene kan. En kvalitativ studie med fokus på læreres bruk av ulike læringsaktiviteter, helklassesamtale og samtaletrekk som redskap for å skape en aktiv tilnærming til matematikkfaget.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel