• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jeg ble litt overasket over hvor mye elevene kan. En kvalitativ studie med fokus på læreres bruk av ulike læringsaktiviteter, helklassesamtale og samtaletrekk som redskap for å skape en aktiv tilnærming til matematikkfaget.

Bordal, Beate Schrader
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:64504929:11617550.pdf (1.368Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2784329
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver [761]
Abstract
Jeg ble litt overasket over hvor mye elevene kan, er en kvalitativ studie hvor jeg ser på læreres bruk av ulike læringsaktiviteter, helklassesamtale og samtaletrekk som redskap for å skape en aktiv tilnærming til matematikkfaget. Det teoretiske fundamentet for studien og datainnsamlingen tar utgangspunkt i Schoenfeld (2016c) sitt rammeverk Teaching for Robust Understanding (TRU), og Drageset (2014) sitt rammeverk med fokus på lærerens bruk av elevbidrag. Videre har jeg sett på bruken av Chapin et al. (2009) og Kazemi & Hintz (2014) sine samtaletrekk (gjenta, repetere, resonnere, tilføye, vente, snu og snakk og endre) som redskap for å støtte helklassesamtalen. For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålet har jeg brukt en kvalitativ studie som design, med observasjon, lydopptak og intervju som metode for datainnsamlingen. Hvilke læringsaktiviteter legger to lærere til rette for i matematikkundervisningen, og hvilken rolle har de i kommunikasjon med elevene? Hva kjennetegner deres kommunikasjon? Det er forskningsspørsmålet jeg ønsket å finne svar på. Funnene mine viste at læringsaktiviteter som oppgavevalg, tidsbruk og struktur, sammen med elevfokus og bruk av samtalen i undervisningen er viktige læringsaktiviteter lærerne kan ta i bruk for å oppnå god undervisningskvalitet. Studien avdekket at lærerne i stor grad legger opp undervisningen slik at elevene får mulighet til å resonnere, begrunne og forklare strategivalg og tanker. Lærerne legger også til rette for at elevene skal dele, og at de får god tid til dette. Undervisningsstrukturen som lærerne hadde valgt, var en blanding av gruppearbeid og helklassesamtaler. For å undersøke om undervisningen foregikk med god kvalitet, brukte jeg rammeverket til Schoenfeld. Jeg fant at undervisning av god kvalitet avhenger av lærerens bevissthet, bruk av samtalen og hva slags relasjon læreren har til elevene. Dette var elementer som spilte en rolle for hvordan lærerne brukte verktøy og redskaper som støtter produktive klasseromsdiskusjoner.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit