Kvalitet i kommunal akutt døgnenhet/øyeblikkelig hjelp døgnopphold
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783357Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Artikkelen omhandler kvalitet i kommunal akutt døgnenhet (KAD) og studiens mål var åundersøke sykepleiernes opplevelse av kvalitet på behandling i KAD. Studien blegjennomført med kvalitative fokusgruppeintervju på ulike KAD-avdelinger, medsykepleiere som hadde jobbet der minimum to år. Transkribert materiale frafokusgruppeintervju ble analysert før nærmere tolking. Det ble benyttet systematisktekstkondensering som analysemetode. Funnene inndeles i fire hovedkategorier:1. Samarbeid med legene, 2. Kliniske tiltak, 3. Organisatoriske faktorer og4. Utfordringer knyttet til pasientgrupper. Funnene viser at informantene opplevde at deter god kvalitet på behandlingen i KAD. I min studie kom det frem at tjenester som hargod kvalitet er samordnet, tilgjengelige og utnytter ressursene på en god måte. The article deals with quality in the municipal acute bed units and the aim of the studywas to examine the nurses' experience of the quality of treatment. The study wasconducted with qualitative focus group interviews at various municipal acute bed units,with nurses who had worked there for a minimum of two years. Transcribed materialfrom focus group interviews was analysed before further interpretation. Systematic textcondensation was used as the method of analysis. The findings are divided into four maincategories: 1. Collaboration with physicians, 2. Clinical measures, 3. Organizationalfactors and 4. Challenges related to patient groups. The findings show that theinformants felt that there was good quality of treatment in the municipal acute bed units.My study revealed that services of good quality are coordinated, available and utilize theresources in a good way.