Barn og språktilegnelse. Et biologisk, psykologisk og bruksbasert perspektiv på språktilegnelse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782061Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Er det noe vi mennesker tar for gitt i hverdagen, så er det evnen til å kommunisere med omverdenen. Gjennom språket vårt er vi i stand til å fortelle, forklare og beskrive hvordan vi har det. Gjennom språklige ytringer kan vi oppfordre, oppmuntre eller overtale andre til å gjør endringer. Språk er makt og dette blir tydelig når vi først møter noen som ikke behersker det. Dette blir tydelig når man underviser som norsklærer. Hvorfor finnes det så stor språklig variasjon mellom barn? Har foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn betydning for språkutviklingen? Er språk noe som læres eller er det medfødt? Oppgaven er et forsøk på å svare på disse spørsmålene.